Ny taxameteraftale fjerner over 450 millioner kroner fra stx og VUC
No image

Ny taxameteraftale fjerner over 450 millioner kroner fra stx og VUC

Stx mister årligt 235 millioner kroner i taxametertilskud fra 2017. Pengene skal blandt andet bruges til at finansiere erhvervsuddannelsesreformen.

Tekst_ gs_redaktor

Der bliver skåret i undervisningen på gymnasierne – til gengæld får erhvervsuddannelserne mere til at uddanne tømrere og industriteknikere.

Det er den grove konklusion på en ny aftale, som partierne bag erhvervsuddannelsesreformen har vedtaget.

Da erhvervsuddannelsesreformen blev vedtaget i 2014, var den underfinansieret med 440 millioner kroner. Dengang satte partierne underskrifter på reformaftalen og blev enige om at gemme regningen til senere.

Nu står det klart, at det især bliver stx, som skal betale hovedparten af pengene til erhvervsuddannelserne.

Aftalen betyder, at de almene gymnasier samlet får beskåret deres taxameterkroner med 235 millioner kroner fra 2017. Ifølge Undervisningsministeriet betyder det, at skolerne mister 163 millioner kroner i undervisningstaxameter, mens resten – 72 millioner kroner – kommer fra det såkaldte bygningstaxameter.

I praksis får skolerne 2.000 kroner færre per årselev til undervisning plus et mindre bygningstaxameter.

Hhx får mere
I aftalen mellem partierne blev det også besluttet at hæve taxameteret for hhx med 69 millioner kroner eller 2.300 kroner per årselev. Den del af aftalen handler ikke om at finansiere erhvervsuddannelsesreformen.

Et højere taxametertilskud til hhx handler derimod om, at der siden 2013, da stx og hhx fik den samme arbejdstidsaftale, har været en ”ubegrundet” forskel i størrelsen på taxameteret mellem de to uddannelser. Nu har partierne sat flueben ud for det hængeparti.

Som Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og sikkert også de fleste gymnasier havde håbet, så sker udligningen ikke udelukkende ved, at hhx-taxameteret bliver hævet til stx-niveau, men også ved at stx får færre penge i fremtiden.

Fjernundervisning får mindre
VUC kommer også til at betale en stor del af den ubetalte regning for erhvervsuddannelsesreformen. Partierne har i aftalen tryllet 138 millioner kroner frem ved at skære i tilskuddene til fjernundervisning på VUC. I dag modtager VUC-centrene de samme taxametre for kursister, hvad enten de får fjernundervisning eller kommer til undervisning på VUC-centrene.

Fremover bliver der indført et særskilt taxameter for fjernundervisning, som barberer VUC-centrenes indtægter voldsomt ned.
Ifølge Undervisningsministeriet gav fjern­undervisning et overskud på mellem 35 og 40 millioner kroner i 2013. Så der er alligevel et stykke vej op til de 138 millioner kroner, som VUC-centrene får mindre i indtægt på grund af det nye taxameter for fjernundervisning.

Taxameter per årselev:

Så meget modtager skolerne i taxameter per årselev i 2015.

Stx: 77.643 kroner.
(Nedsættes med 2.000 kroner fra 2017).

Hf: 87.455 kroner.

Hhx: 65.747 kroner.
(Forhøjes med 2.300 kroner fra 2017).

Htx: 85.103 kroner.

Note: Beløbene er inklusive færdiggørelses­taxameteret delt med det antal år, uddannelsen tager.

Socialt taxameter:

Udløses på baggrund af andelen af frafaldstruede elever på institutionen.

Mellem 4.460 og 5.350 kroner per årselev.

Udkantstaxameter:

Udløses til mindre gymnasier uden for de store byer med langt til det nærmeste alternative uddannelsessted.

Udkantstilskud: 270.000 kroner per uddannelses­retning for erhvervsskolerne og op til 2,5 millioner kroner for stx og hf afhængig af antallet af elever.

Gymnasier: Vi kan ikke undgå at afskedige lærere

Vi kan ikke hente så store besparelser uden at afskedige lærere.
Anne-Birgitte Rasmussen, formand, Danske Gymnasier

Jeg kan ikke huske, at vores sektor har stået over for så store nedskæringer.
Annette Nordstrøm Hansen, formand, GL