Ny reform af gymnasiet
mikes_billeder_043

Ny reform af gymnasiet

Nye eksamensformer, adgangskrav på 2 og færre studieretninger er de foreløbige udmeldinger om regeringens udspil til en ændring af de gymnasiale uddannelser.

Det har været længe ventet, men nu er regeringspartierne endelig blevet enige om et fælles udspil til ændring af gymnasieuddannelserne.
Endnu har det ikke været muligt at se nærmere på udspillet, som offentliggøres senere i dag.

Det forlyder dog fra DR Nyheder, at man i fremtiden skal have mindst 2 i folkeskolens afgangsprøve for at blive optaget på en gymnasial uddannelse.
Oppositionen har tidligere meldt ud, at de ønsker et skrappere adgangskrav, hvorimod regeringen har holdt fast i, at karakterkravet bør være det samme som til de erhvervsfaglige uddannelser.

Fokus på innovation
Det lader også til, at regeringen vil ændre på eksamensformen, så gymnasieelever i fremtiden også skal vurderes på deres innovative kompetencer.

”Vi vil gerne være med til at skabe endnu mere innovative elever, så de ikke bare går ud og venter på at få et job, men måske selv er med til at skabe deres job. Eller gøre en forskel i den virksomhed, de kommer ud i, siger de radikales uddannelsesordfører Lotte Rod til DR Nyheder.

Gymnasieskolen har tidligere skrevet om projektet Gymnasiet tænkt forfra, som Undervisningsministeriet har givet lov til at afprøve nye eksamensformer med henblik på at komme med anbefalinger til ministeriet.

Læs: Jagten på nye eksamensformer er i gang

Færre studieretninger
Ifølge DR Nyheder ønsker regeringen også at rydde op i studieretningerne, så der i fremtiden vil være færre. Det har Socialdemokraternes uddannelsesordfører også tidligere antydet til gymnasieskolen.dk

”En studentereksamen skal åbne flest mulige døre på de videregående uddannelser. I dag er der meget stor forskel på, hvor mange døre de forskellige studieretninger åbner,” sagde Ane Halsboe-Jørgensen (S) i september til gymnasieskolen.dk.
Det er Ane Halsboe-Jørgensen, der sammen med undervisningsminister Christine Antorini og De Radikales Lotte Rod tegner regeringens linje i de kommende gymnasieforhandlinger.

Læs: Regeringen vil stramme op på studieretningerne

Bliv opdateret på gymnasieskolen.dk
Statsministeren løfter det endelig slør for udspillet på et pressemøde i dag klokken 13, og senere vil undervisningsministeren kommer ind på detaljer i udspillet på et pressemøde klokken 14.15.
Gymnasieskolen.dk er naturligvis med ved begge lejligheder – det kan du læse mere om senere her på hjemmesiden.