Ny lærer: ”Det fede er eleverne”
_g6c8712

Ny lærer: ”Det fede er eleverne”

Gymnasieskolen har fået lov til at følge Simone Strandvad i hendes første år som gymnasielærer. Hun har hurtigt fundet ud af, at hun elsker at give eleverne aha-oplevelser og se dem forstå sammenhængene.

Der er nogle første gange, som vi aldrig glemmer – og så er der dem, hvor vi er så stressede og bekymrede over det nye, at vi faktisk ikke kan huske dem bagefter.
Sådan var det for Simone Strandvad, første gang hun skulle stille sig op foran et hold nystartede 1.g’ere, der skulle have deres første møde med det naturvidenskabelige grundforløb.

”Efter den første time havde jeg svært ved at huske, hvad der rent faktisk var sket, fordi jeg var så meget oppe at køre,” fortæller Simone Strandvad.

Simone Strandvad sidder i naturfagenes kontor på Køge Gymnasium. Hun er omgivet af kolber, ringbind og en række anatomiske modeller. Hun har kun arbejdet i en måneds tid som biologi- og matematiklærer på Køge Gymnasium, men oplever allerede stor glæde ved arbejdet med de unge.

”Det er fedt, når eleverne forstår det, jeg prøver at formidle til dem, og det er fedt at se deres udvikling, at de lige pludselig ser en sammenhæng mellem det, vi gennemgår, og noget, der er blevet gennemgået i et tidligere modul,” siger Simone Strandvad.

Fra Aarhus til Køge
Hun blev uddannet biolog tilbage i slutningen af 2015 fra Aarhus Universitet og regnede faktisk ikke med, at det ville være muligt at finde et job som gymnasielærer. Hun var bekendt med sektorens nedskæringer, så det var en ret stor overraskelse, da Køge Gymnasium ringede til hende på baggrund af en ansøgning, hun havde sendt uden de store forventninger.

”Jeg havde jo godt hørt, at sektoren var presset. Så det var egentlig ikke noget, jeg havde regnet med,” siger Simone Strandvad.

Da hun fik jobbet, gik det hurtigt med at pakke livet i Aarhus sammen og starte på ny i Køge. Men der har ikke været meget tid til at sidde og fundere over forandringerne.

”Jeg har før taget væk uden at se mig om, men denne gang er det jo mere permanent. Det hele har været så hektisk, jeg har faktisk ikke tænkt så meget over det,” siger Simone Strandvad.

Styrmand
En af de største udfordringer for hende har indtil videre ligget i forberedelsen. Det er vigtigt for hende at være så forberedt, at eleverne føler sig fagligt trygge med hende ved roret.

”Jeg vil i hvert fald gerne signalere, at jeg har styr på det,” siger Simone Strandvad.

Hun har dog også nogle gange svært ved at holde tilbage på al den viden, hun har om biologi.

”Jeg skal passe på, at jeg ikke bare lader mig rive med. For de vil ikke kunne forstå det, hvis de ikke har det hele med. Så bliver det mere forvirrende,” siger Simone Strandvad.

Kollegaerne er vigtige
I en hektisk tid har det været en stor hjælp for Simone Strandvad, at hendes kolleger har hjulpet hende med overlevering af læreplaner og hjulpet hende med it-systemerne.  Det har i det hele taget været vigtigt for hende her i opstarten at kunne sparre med nogen.

Det har eksempelvis været givende, når hun har skullet prøve at få en fornemmelse af, hvad hun skal stille af krav til elevernes niveau.

”Det er svært at vide, hvor mange detaljer jeg skal kræve af dem,” siger Simone Strandvad og fortsætter:

”Hvis jeg sidder med et eller andet, eller en elev har svaret sådan her, så spørger jeg nogle kolleger – typisk de andre biologilærere.”

Tæt på eleverne
Simone Strandvad føler nogle gange, at hun med sine 26 år stadigvæk er ret tæt på elevernes verden.  Hun synes, det er hyggeligt, når hun har læst den samme bog, som en elev sidder med i pause, eller kan dele elevernes begejstring for Pokémon GO, men hun tænker meget over også at have autoritet som lærer.

”Uden at være skrap,” siger Simone Strandvad.

Hendes unge alder kan måske også være en hjælp til at sætte sig i elevernes sted. Eksempelvis når de ikke hører efter.

”Der er flere gange, hvor jeg lige skal være tålmodig og må minde dem om, hvad det er, vi laver og hvorfor. Der prøver jeg bare at tænke tilbage på, at jeg selv var sådan i gymnasiet,” siger Simone Strandvad.

Ny serie: nystartet lærer

I en ny artikelserie følger gymnasieskolen.dk lærer Simone Strandvad fra Køge Gymnasium, der er i gang med sit første år som gymnasielærer.

Navn: Simone Strandvad
Alder: 26