Ny direktør vil kæmpe for lærerne
gl_direktcr_01

Ny direktør vil kæmpe for lærerne

GL’s nye direktør, Marianne Brinch-Fischer, mener, at gode rammer for skolerne er afgørende for at skabe faglig udvikling for eleverne.

Marianne Brinch-Fischer bliver direktør i Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) på et tidspunkt, hvor udfordringerne er lette at få øje på.

Nedskæringerne i uddannelsessektoren begyndte i 2016, og hvis det står til regeringen, fortsætter de også i de kommende år. Samtidig skal skolerne implementere en ny gymnasiereform.

Og så bliver ungdomsårgangene mindre i fremtiden, bemærker Marianne Brinch-Fischer på sin anden arbejdsdag på kontoret på Vesterbrogade i København.

“GL skal kæmpe for at skabe de bedst mulige rammer for skolerne og lærerne, så de kan skabe den bedste faglige udvikling for eleverne. Vi skal fastholde skolerne som gode arbejdspladser på trods af nedskæringer,” siger Marianne Brinch-Fischer om sit nye job i GL.

“Uddannelse er en investering i fremtiden,” tilføjer hun.

Fagligt stærke miljøer
Hun understreger, at hun ikke er ekspert i gymnasier og uddannelsespolitik, og inden interviewet med gymnasieskolen.dk har hun også sagt, at hun ikke vil udlægge store visioner for GL. For det første er hun embedsmand, og det er GL’s politikere, som skal udvikle politikken, understreger hun. For det andet vil hun også først lytte og lære – hun skal blandt andet grave sig ned i detaljerne i gymnasiereformen.

Hun får dog et klart billede på nethinden, når ordene gymnasier og lærere bliver nævnt:

“Det er fagligt meget stærke miljøer, hvor lærerne brænder for at løfte eleverne. Skolerne har stor opmærksomhed på at skabe en vellykket transformation fra at få børn fra folkeskolen og derefter skabe voksne mennesker, som er klar til at træffe valg for deres videre færd,” siger Marianne Brinch-Fischer og skynder sig at tilføje, at GL jo er andet end gymnasier – for eksempel også VUC.

“VUC løser en særlig opgave ved at få nogle unge med, som ellers ikke ville komme på uddannelsestoget.”

Det sidste har hun “insider-viden” om fra sin mand, som er VUC-lærer på Nordvestsjællands HF og VUC i Holbæk.

Ny erfaren direktør
Marianne Brinch-Fischer overtager posten efter Endre Szöcs, som er gået på pension efter 19 år som direktør i GL.

Den nye direktør bringer en masse erfaring med sig ind i GL. Hun er 59 år, og siden 1980’erne har hun beskæftiget sig med det offentlige arbejdsmarked.

Hun kommer fra et job som forhandlingschef i Kommunernes Landsforening, og før det var hun i Moderniseringsstyrelsen. Hun har således siddet og forhandlet overenskomster på arbejdsgiversiden og sad overfor GL ved overenskomstforhandlingerne i 2011.

Nu skifter hun kasket, men det, mener hun ikke, bliver svært.

“Jeg tror meget på den danske model. For mig handler den om, at begge parter skal kunne se indhold og mening i resultatet, og at begge parter har forståelse for modpartens verden,” siger Marianne Brinch-Fischer.

Hun mener, at den danske model er “sejlivet”, og at den i sin ideelle form betyder, at arbejdsgiver og arbejdstager via dialog og samarbejde skaber resultater.

“Jeg tror også, det er den arbejdspladskultur, der er mange steder. I forhold til i udlandet er der en lav magtdistance på de fleste danske arbejdspladser,” siger Marianne Brinch-Fischer.

Hun vil lade andre vurdere, om hun er en god forhandler, men hun vil gerne sætte ord på, hvad en god overenskomstforhandling skal ende med:

“Et godt forhandlingsresultat er ikke kun godt på papiret, men skal også give mening ude i virkeligheden ude på arbejdspladserne,” siger hun.

Blå bog: Marianne Brinch-Fischer

• 59 år
  • 2012 - 2017 forhandlingschef i Kommunernes Landsforening (KL)
  • 2010 - 2012 afdelingschef/kontorchef Moderniseringsstyrelsen
  • Før det har hun blandt andet arbejdet i KL og i Finansministeriet
  • Uddannet cand.scient.soc. fra RUC.
  • Privat: Hendes mand er VUC-lærer, og hun har to voksne døtre. Den ene blev student i sommer, og den anden læser farmakologi.
    Marianne Brinch-Fischer bor i Roskilde og har en hest, to hunde og en kat.