Mindfulness giver elever ro i en stresset hverdag
elev tænker shutterstock_98054009

Mindfulness giver elever ro i en stresset hverdag

Elever på Ikast-Brande Gymnasium har fået et kursus i mindfulness for at komme hverdagens stress til livs. Flere elever bruger det for at få ro på op til en eksamen eller en opgave.

Det hjælper på eksamensstress og opgavepres at trække vejret dybt ned i maven med lukkede øjne. Det har et hold psykologielever på Ikast-Brande Gymnasium erfaret, efter at de har stiftet bekendtskab med mindfulness.

31 procent af 16-24-årige føler sig stressede, viser undersøgelsen Hvordan har du det?
Det forsøger Ikast-Brande Gymnasium at gøre noget ved. Psykologieleverne har læst tekster om stress og mindfulness, som ved hjælp af meditation og åndedrætsteknikker hjælper til at fokusere og være mere til stede i nuet.

Trækker aldrig stikket
Flere gange fik eleverne en praktisk indføring i teknikkerne sammen med en instruktør, og ifølge lærer Susanne Dencker var det en god oplevelse.
"De fleste er positive over for det. De finder ro i sig selv ved hjælp af mindfulness. Det har de ellers svært ved, fordi de hele tiden er på og aldrig trækker stikket. Mange af eleverne fortæller, at de er stressede," siger hun.

Føltes farligt første gang
Elev Cecilie Sabroe Nielsen kendte ikke til mindfulness, før hun blev bedt om at lukke øjnene og trække vejret ned i maven sammen med sine holdkammerater i psykologitimen. Og første gang var det direkte ubehageligt.
"Det føltes mærkeligt i min krop. Vi måtte ikke bevæge os, men skulle gå ind i os selv. Jeg kunne ikke mærke min krop, og det føltes farligt," fortæller hun.

Anden gang vidste hun, hvordan hendes krop ville reagere, og så var det nemmere at være i.
"Det gav mig ro, i stedet for at jeg blev bange," fortæller hun.

Svært at lægge det sociale fra sig
Ved at tale med eleverne gik det op for mindfulness-instruktør Chris Norre, at eleverne har ekstremt svært ved at finde et frirum. De er hele tiden på og lader sig påvirke, fordi de er bange for at blive ekskluderet af fællesskabet.
"De, der er gode til at stresshåndtere, er dem, der er gode til at lægge det sociale fra sig, når der er pres på i forhold til eksamen eller mange afleveringer. Eleverne mangler ofte en tro på sig selv og på, at det sociale nok skal være der bagefter," fortæller han.

Facebook må vente
Gymnasieleverne fik efter mini-kurset udleveret nogle fem-minutters øvelser som mp3-filer, og dem har Cecilie Sabroe Nielsen haft stor glæde af at lytte til.
"Jeg har brugt dem, når jeg har været nervøs op til en prøve eller en opgave. Det har hjulpet mig til at glemme den stress, der hurtigt kan komme i en studerendes hverdag."

Cecilie Sabroe Nielsen oplever, at det er blevet nemmere at være sig selv og fokusere, når der for eksempel er en stor opgave, der tynger. Så må Facebook og andre forstyrrelser pænt vente.
"Nu er det nemmere at lukke af og komme ned på jorden. Jeg putter de forskellige ting ned i kasser i stedet for at have det hele i hovedet på en gang," siger hun og fortæller, at det også har hjulpet flere af klassekammeraterne.

Ikke hokuspokus
Cecilie Sabroe Nielsen ville gerne lære mere om mindfulness, og hun og hendes kammerater har foreslået Ikast-Brande Kommune at lave et længere forløb, for eksempel som et frivilligt kursus i stresshåndtering.
"Men måske skulle det være obligatorisk de første par gange, fordi det for mange lyder lidt mærkeligt og hippie-agtigt. Da vi først hørte om det, sad vi bare og kiggede på hinanden og tænkte: "Hvad er det for noget hokuspokus?" Men når man prøver det, bliver fordommene aflivet," siger hun.

Klar til gymnasiets krav
Chris Norre tager idéen et skridt videre og foreslår at introducere mindfulness allerede i starten af 1. g som en del af en generel stresshåndtering. Man lærer tilmed at forstå sig selv bedre og bliver dermed mere klar til de krav, man møder i gymnasiet, mener han.
"Det er nemt og ekstremt anvendeligt. Man lærer at turde stole på egne evner og får ro på i sin hverdag. Jeg er sikker på, at mindfulness hånd i hånd med en forståelse for studieteknik er en kraftfuld kombination."

Tips til mindfulness

• Til læreren: Start hver time med to minutters stilhed, hvor ingen siger noget, og alle sidder med lukkede øjne. Det bedste udgangspunkt for læring er ro. Start alle dine timer med stilhed og se, hvad der er sket i løbet af i en måned.
  • Til eleven: Sæt dig ned på en stol et sted, hvor der er fred og ro. Find dit åndedræt og bliv ved det. Lad kroppen, tanker og følelser slappe af og åbn øjnene efter to minutter. Nu er nu klar til at vende tilbage til din dag. Du må også gerne sidde længere end to minutter.

Hvad er mindfulness

• Mindfulness er et begreb, der stammer fra buddhismen, som især har fundet vej til Vesten i forbindelse med håndtering og behandling af stress.
  • Mindfulness trænes ved medition, yoga og opmærksomhedsøvelser, der træner evnen til at fokusere og være opmærksom på åndedrættet, kroppens enkelte dele og sindet.

Kilde: Gyldendals Den Store Danske