Matematik-formand til ministeriet: Undervisningskvaliteten er truet
Morten Olesen-2

Matematik-formand til ministeriet: Undervisningskvaliteten er truet

Ny rapport får matematiklærernes formand Morten Olesen til at slå alarm: Det fagdidaktiske kursus i matematik på pædagogikum, der er blevet beskåret, skal styrkes. Ellers falder det faglige niveau i undervisningen, advarer han.

Det er det fagdidaktiske kursus, der for alvor giver én noget, når man er ny matematiklærer og er i gang med pædagogikum. Det er her, man får konkrete værktøjer, man med det samme kan bruge i sin egen undervisning.

Det viser en ny rapport om matematikundervisningen i gymnasiet, som Institut for Naturfagenes Didaktik på Københavns Universitet har lavet for Undervisningsministeriet.

Derfor er det et stort problem, at det fagdidaktiske kursus er blevet beskåret og kun varer tre dage, lyder kritikken fra Morten Olesen, der er formand for Matematiklærerforeningen.

”Det er absurd, at man har beskåret den del af pædagogikum, der fungerer. Programmet er nu så komprimeret, at der ikke er tid til erfaringsudveksling og netværksdannelse, og det er næsten det, man som pædagogikumkandidat har allermest brug for,” siger Morten Olesen.

Rapporten – der har titlen Udredning af den gymnasiale matematiks rolle og udviklingsbehov – bygger blandt andet på en spørgeskemaundersøgelse, som 1.044 af landets matematiklærere i gymnasiet har deltaget i.

Brev til ministeriet
Det fagdidaktiske kursus i matematik blev beskåret fra fire til tre dage tilbage i august 2014. Matematiklærernes formand vil nu som minimum have den ekstra dag tilbage.

”Hvis man fastholder et beskåret fagdidaktisk kursus, vil kvaliteten af undervisningen og studenternes faglige niveau falde,” siger Morten Olesen.

På vegne af Matematiklærerforeningen skrev han i sidste uge til Undervisningsministeriet for at gøre opmærksom på, at foreningen finder situationen uholdbar.

Henvendelsen skal ikke opfattes som et angreb på teoretisk pædagogikum, understreger matematiklærernes formand. Det er fint med mere tid til de almendidaktiske kurser – bare ikke når den bliver taget fra den fagdidaktiske del, siger han.

”Matematik er ét af de få fag, som har en særskilt og veldefineret fagdidaktik. Kandidaterne har dermed ikke direkte praktisk nytte af en forøgelse i den almendidaktiske del, men udvikler sig fortrinsvist i den fagdidaktiske del,” siger Morten Olesen til gymnasieskolen.dk.

Rapport kalder på handling
Det er anden gang i år, at foreningen skriftligt kritiserer det korte fagdidaktiske kursus overfor ministeriet.

Den nye matematikrapport kalder for alvor på handling, mener Morten Olesen. Den viser nemlig, at en del af de nyansatte lærere i deres universitetsuddannelse ikke har haft matematik på det niveau, som er krævet for at undervise i gymnasiet.

”Hvis det så kombineres med et fagdidaktisk kursus af begrænset omfang, så står vi med nogle kolleger, der både har faglige og didaktiske udfordringer. De er ganske enkelt ikke klar til at møde de krav, undervisningen stiller til fagets lærere. Det er ikke noget, man lige løfter med almindelig kollegial sparring,” siger Morten Olesen.

Mangler viden om CAS-værktøjer
Han mener, at pædagogikumkandidaterne især har brug for mere tid på de fagdidaktiske kurser til at lære at bruge de computerbaserede matematikværktøjer – såkaldte CAS-værktøjer – didaktisk.

”Det er ikke en selvfølge, at nye kolleger ved, hvordan de kan bruge disse værktøjer på en hensigtsmæssig måde. Kandidaterne har brug for målrettet uddannelsestid for at få den indsigt.”

De nye lærere har også brug for tid til at forholde sig til den store spredning, der er i elevernes faglige niveau – især på matematik B-hold, påpeger Morten Olesen.

Netop den faglige spredning anser landets matematiklærere som deres største udfordring, viser rapporten.

”Det er endnu en grund til, at timetallet på det fagdidaktiske kursus bør være højere,” siger Morten Olesen.

Ministeriet: Vil indgå i overvejelser
Annegrete Larsen, kontorchef i Undervisningsministeriet, har ikke ønsket at kommentere den kritik, som Matematiklærerforeningen rejser i deres henvendelse.

”Matematiklærerforeningens bemærkninger vil indgå i ministeriets videre overvejelser både i forhold til pædagogikum og i forhold til matematikfagets forskellige udfordringer,” skriver Annegrete Larsen i en mail til gymnasieskolen.dk.

Læs rapporten Udredning af den gymnasiale matematiks rolle og udviklingsbehov her