No image

NYHED

Massivt politisk flertal for flere fremmedsprog

Et stort flertal i Folketinget mener, at gymnasier skal have lov til at tilbyde flere sprog som andet fremmedsprog. Undervisningsministeren er også åben. Dansk Folkeparti, som er en del af forligskredsen bag gymnasiereformen, siger dog nej til tyrkisk og arabisk.

Tekst: Johan Rasmussen og Tina Rasmussen

En række partier i Folketinget mener, at elever skal kunne vælge mellem en bredere vifte af sprog som andet fremmedsprog i gymnasiet. Eleverne skal blandt andet kunne vælge tyrkisk, arabisk og kinesisk på lige fod med fransk og spansk som andet fremmedsprog i det almene gymnasium. Undervisningsminister Christine Antorini (S) er også åben for at se på, om flere sprog kan blive udbudt som andet fremmedsprog i gymnasiet. ?Næstformand i Børne- og Undervisningsudvalget Lotte Rod (R) ønsker, at eleverne kan blive præsenteret for flere sproglige valgmuligheder i fremtiden – meget gerne tyrkisk og arabisk.??"At være tosproget er nærmest blevet et skældsord, i stedet skal vi gøre det til en ressource at være tosproget. Vi skal udnytte, at vi har nogle unge, som kan blive gode til at tale og skrive tyrkisk. Tyrkiet er et land i stor vækst," siger hun.??Ungdomsuddannelsesordfører for SF Lisbeth Bech Poulsen er enig.?"Nu er der nedsat et stort ministerudvalg, som skal se på ungdomsuddannelserne, og her er det oplagt også at se på andet fremmedsprog. Verden ændrer sig jo hele tiden," siger hun.??Ifølge altinget.dk ønsker Venstre også, at gymnasierne kan udbyde flere sprog som andet fremmedsprog.??Det er ikke lykkedes Gymnasieskolen at få fat i uddannelsesordfører Peter Juel Jensen, men ifølge altinget.dk siger han:??"Tyrkiet kommer til at spille en afgørende rolle i fremtiden, og derfor bør man give gymnasierne lov til at undervise i tyrkisk som andet fremmedsprog." ??Formand for Børne- og Undervisningsudvalget Orla Hav (S) mener også, det er vigtigt, at eleverne får muligheden for at vælge blandt flere sprog.??"Vi lever i højere grad i en global verden, og derfor skal vi være åbne over for flere fremmedsprog. Vi skal sikre, at de unge lærer sprogene på et kvalitetsmæssigt højt niveau," siger Orla Hav.??Dansk Folkeparti siger nej?Dansk Folkeparti, som er en del af forligskredsen bag gymnasiereformen, vil dog blokere for, at tyrkisk og arabisk kan blive skrevet ind som andet fremmedsprog i bekendtgørelsen.??"Der er en fare for, at der opstår parallelsamfund, hvis vi samler alle tyrkiske elever på bestemte gymnasier. Vi har mange mennesker i Danmark, som taler tyrkisk, og dermed er der ikke behov for at lære det yderligere i forhold til at sikre vores samhandel med Tyrkiet. Derimod kan der være behov for kinesisk og japansk," siger Marie Krarup, uddannelsesordfører for Dansk Folkeparti, som heller ikke mener, at arabisk skal være andet fremmesprog i gymnasiet.??Børne- og undervisningsminister Christine Antorini bekræfter over for Gymnasieskolen, at forligspartierne bag gymnasiereformen skal være enige, hvis der skal åbnes op for en bredere vifte af sprog som andet fremmedsprog. Hun er dog selv positiv over for flere fremmedsprog i gymnasiet. Også selvom Københavns Private Gymnasium netop har fået nej til at udbyde tyrkisk som andet fremmedsprog. Ifølge Christine Antorini skyldes afslaget, at gymnasiet havde søgt om tilladelse med elevernes nationalitet som begrundelse. ??"Skal vi indføre nye fremmedsprog i gymnasiet, skal det ikke være med udgangspunkt i elevernes nationalitet, men med udgangspunkt i, hvad der gavner det danske samfund," siger hun. ??Landets gymnasier er klar til at udbyde flere sprog som andet fremmedsprog, hvis de får muligheden. Det er meldingen fra Gymnasieskolernes Rektorforening. ??"Jeg synes, det er fornuftigt at kigge på, hvilke sprog vi udbyder. For eksempel er portugisisk et sprog, der kunne være relevant, fordi Brasilien er et land, der stormer frem," siger rektorernes formand, Jens Boe Nielsen. "