No image

Leder

Tekst_ Morten Jest

Masser af teamsamarbejde

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) offentliggjorde for tre uger siden en rapport om teamsamarbejde i gymnasiet. Den viste, at gymnasielærerne arbejder rigtig meget sammen i faggrupperne – til glæde for elevernes trivsel og fastholdelse.

Rapporten blev dog i medierne generelt straks brugt til at fortælle, at lærerne ikke formår at samarbejde, fordi samarbejdet om udvikling af studieretningerne mange steder ikke fungerer ordentligt. Endnu et skud fra den dagsorden i medier, ministerier og offentlighed, der ynder at fremstille gymnasielærerne som egenrådige og stædige og med særlige privilegier – og nu altså endnu et punkt, hvor lærerne svigter!

Men under tallene er sandheden mere nuanceret end de umiddelbare konklusioner, dagspressen tog til sig. De fleste lærere ved udmærket, at studieretningssamarbejdet indtil videre ikke har levet op til de ambitioner, der fulgte med gymnasiereformen i 2005. Men som du kan læse i dette nummer af Gymnasieskolen, skyldes det ikke manglende vilje eller evner hos lærerne. Tværtimod har de tilpasset sig og implementeret en reform med en lang række nye tiltag. Det er, som flere eksperter peger på, derfor ikke underligt, at alle krav og intentioner ikke er blevet opfyldt lige godt på en gang. Og det tager tid at ændre en kultur.

Desuden peges der fra flere sider – blandt andet også i EVA-rapporten – på, at lederne ikke har levet op til deres ansvar i forbindelse med studieretningssamarbejdet. Du kan læse om en rektor, der undrer sig over, at det så mange steder ikke er bedre prioriteret. Om en rektorformand, der erkender og påtager sig sin del af ansvaret og bebuder forbedringer. Samt om en minister, der glæder sig over rapportens positive budskaber om teamsamarbejde, trivsel og fastholdelse, men samtidig beklager, at rammerne og bekendtgørelserne ikke har været tydelige nok, hvad studieretningssamarbejdet angår. Det skal der rettes op på, lyder budskabet. Men er det nu også det, der skal til? spørger GL-formanden og fremhæver det udviklingsprogram, GL og lederforeningerne i fællesskab har foreslået – netop for at styrke studieretningsgymnasiet.

God fornøjelse med Gymnasieskolen nummer 5, hvor du også kan læse om en ung mand, der er i praktik som gymnasielærer i Spanien. Eller et interview med teaterinstruktøren Lars Romann Engel, der vil have unge til blandt andet at tænke dybere over tilværelsens etiske sider.

Morten Jest, chefredaktør