Mange nye lærere får udsat pædagogikum
Laerer-i-klasse-undervisning-aspect-ratio-348-234

Mange nye lærere får udsat pædagogikum

Nye fastansatte lærere skal i pædagogikum det første år, de er ansat. Men mange skoler ser stort på reglen. Undervisningsministeriet må skærpe sit tilsyn, mener GL.

Tekst_ Malene Romme-Mølby

Mange nye lærere må prøve sig frem det første år af deres undervisningskarriere. En del skoler lader dem nemlig vente på pædagogikum i et år eller mere. Dermed bryder skolerne reglerne, der fastslår, at nye lærere skal i pædagogikum det første år, de er ansat.

Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) vurderer, at mindst 40 procent af de nye fastansatte lærere sidste år ikke kom i pædagogikum.

Det er bekymrende og helt uacceptabelt, mener Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

”Der er alt for mange lærere, der bliver sat til at undervise uden pædagogikum, og som må vente et, to eller tre år på at få det,” siger hun.

Det svækker kvaliteten af undervisningen, når nye lærere bliver sat til at undervise uden nogen form for pædagogisk vejledning, fastslår GL-formanden.

”Det er et voldsomt pres at komme lige fra universitetet og så blive overladt til sig selv, og det kan meget let blive et problem for eleverne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL: Følg skolerne tæt
De 40 procent er GL kommet frem til ved at sammenholde Undervisningsministeriets opgørelse over pædagogikumkandidater med GL’s årlige beskæftigelsesundersøgelse, hvor skolernes tillidsrepræsentanter oplyser antallet af nye fastansatte lærere.
Men tallet kan meget vel være større, lyder vurderingen i GL – blandt andet på baggrund af foreningens kurser for nye lærere, hvor mange fortæller, at de må vente med at komme i pædagogikum.

Morten Mikkelsen, der er kursusleder på Fredericia Gymnasium og formand for Pædagogikumforeningen, genkender billedet af, at flere har været ansat i et stykke tid, inden de kommer i pædagogikum. Også han er bekymret for udviklingen.

”Det går ud over både den enkelte lærer og undervisningskvaliteten. Det kan føre til problemer, man kunne have undgået, hvis der havde været noget vejledning,” siger Morten Mikkelsen.

GL vil nu have Undervisningsministeriet til at skærpe sit tilsyn med skolerne.

”Det er ministeriets opgave at få afskaffet den her situation. Man må gå i dialog med de skoler, der ikke overholder reglerne, og følge dem tæt,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Ministeriet vil følge op
I Undervisningsministeriet er man enig i kritikken af skoler, der ikke giver deres nyansatte lærere pædagogikum i første ansættelsesår.

”Vi har klart meldt ud tidligere, at de nyansatte lærere selvfølgelig skal i pædagogikum med det samme. Og det skal de af den primære årsag, at skolerne skal have fokus på elevernes læring. En lærer, der har været i pædagogikum, leverer bedre undervisning end en, der ikke har,” siger chefkonsulent Eva Pilgaard Haue, der er ministeriets uddannelsesansvarlige på området.

Hun understreger, at man i ministeriet også påtaler det, når man oplever det. Men da skolerne ikke skal indberette, hvornår en nyansat lærer kommer i pædagogikum, har ministeriet ikke overblik over, hvilke skoler der udsætter pædagogikum.

”Vi følger op med de ressourcer, vi har. Man kan altid gøre det bedre, og vi vil forsøge at afsætte flere ressourcer til at prioritere en større indsats i fremtiden,” lover Eva Pilgaard Haue og tilføjer:

”Hvis skolerne ikke selv kan finde ud af at overholde reglerne, så er vi nødt til at lave et mere systematisk tilsyn.”

Ifølge formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Anne-Birgitte Rasmussen, gør skolerne det ”bedst mulige”.

”Jeg tror, at alle skoler bestræber sig på at give de nye lærere pædagogikum så hurtigt som muligt. Men den enkelte leder er nødt til at se på skolen som helhed. Man skal have læst et vist antal timer for, at hverdagen kan fungere, og har man ansat mange nye lærere, kan det betyde, at nogle må vente på pædagogikum et år,” siger hun.