Mange lærere erklærer troskab til deres skole til pensionen
greve_gymnasium_11_undervisning

Mange lærere erklærer troskab til deres skole til pensionen

En del lærere vil gerne blive på deres arbejdsplads resten af deres karriere, viser ny undersøgelse. Arbejdet giver mening, lyder en forklaring.

Mange lærere læser aldrig jobopslag. En ny undersøgelse viser, at 56 procent af lærerne gerne vil arbejde på deres arbejdsplads, til de går på pension.

Selv blandt lærerne i 20’erne er der 38 procent, som gerne vil blive på deres nuværende arbejdsplads, til de indleder deres otium.

Undersøgelsen er lavet af Gymnasieskolernes Lærerforening, og over 1.100 medlemmer har deltaget.

Undersøgelsen viser også, at 77 procent af gymnasielærerne svarer, at de som udgangspunkt vil være gymnasielærer resten af deres liv.

Og faktisk er der flere lærere i dag, som ønsker at blive på deres egen arbejdsplads, og som forestiller sig at fortsætte som gymnasielærer, end der var i en tilsvarende undersøgelse i 2010.

Attraktiv skole
Når tillidsrepræsentanten på Viby Gymnasium, Morten Søding Sørensen, ser på sine kolleger, kan han godt genkende, at lærere føler sig loyale både over for deres arbejdsplads og over for faget.

“Jeg tror, at mange lærere føler sig som en del af denne skole. Vi er bevidste om, at vi gerne vil være en attraktiv skole. Samtidig har vi også et fantastisk sammenhold blandt kollegerne,” siger Morten Søding Sørensen.

Han oplever også – både personligt og blandt kollegerne – en stolthed over arbejdet som gymnasielærer.

Han kan selvfølgelig ikke tale for alle, men han tror, mange lærere er ærekære og meget bevidste om det arbejde, de udfører.

“Det er et vigtigt arbejde at ruste unge mennesker til et samfund, som er præget af usikkerhed med flygtningekrise, økonomiske problemer og for eksempel nu, hvor Donald Trump er blevet præsident. Det giver mening at være lærer,” siger han.

Arbejdet giver mening
Tillidsrepræsentant på Horsens Gymnasium Klaus Lykke Dagø er enig. Han kan også genkende lærernes loyalitet og tilhørsforhold til arbejdspladsen og til faget.

“Vi er stolte af det produkt, vi leverer. Vi har en stor fællesskabsfølelse og er også bevidste om, at vi er med til at bidrage til gymnasiets fortsatte eksistens,” siger Klaus Lykke Dagø om Horsens Gymnasium, som er en forholdsvis lille skole.

Han mener også, at gymnasielærere generelt føler, at deres arbejde giver mening, og det er måske den vigtigste årsag til, at mange gymnasielærere sagtens kan se sig selv på den samme arbejdsplads og i faget, til de stopper med at arbejde.

Klaus Lykke Dagø kan huske en kollega, som var til medarbejderudviklingssamtale hos ledelsen og blev spurgt om, hvorfor han mente jobbet gav mening.

“Han mente næsten, det var overflødigt at svare, men sagde: At undervise den næste generation er i sig selv meningsfuldt,” siger Klaus Lykke Dagø.

Han nævner dog også, at der kan være andre årsager til, at flere gymnasielærere i dag svarer, at de vil fortsætte på den samme arbejdsplads.

“Det er blevet sværere at finde andet arbejde uden for sektoren eller på andre gymnasier, end det var for 10 år siden,” siger Klaus Lykke Dagø.

Sådan svarer lærerne i undersøgelsen

Jeg vil gerne arbejde på min nuværende arbejdsplads, til jeg forlader arbejdsmarkedet:
56 procent er helt enig eller enig.

Som udgangspunkt tror jeg, at jeg vil være gymnasielærer resten af mit arbejdsliv:
77 procent er helt enig eller enig.

1.117 medlemmer af GL har deltaget i undersøgelsen.

Kilde GL