Ledere overvurderer sig selv
leder_overvurderet

Ledere overvurderer sig selv

Rektorer og ledere opfatter sig selv som bedre ledere, end lærerne mener, de er, viser ny forskning.

Ledelsen på de danske gymnasier er fremragende. I hvert fald hvis lederne selv skal sige det.

Der er dog den lille detalje, at lærerne ikke er enige i ledernes opfattelse af deres evner som ledere.

Det viser et stort, dansk forskningsprojekt om ledelse og styring på de danske ungdomsuddannelser lavet af Rockwool Fondens Forskningsenhed.
Som en del af forskningen er ledere og lærere på 101 gymnasier blevet spurgt om deres opfattelse af ledelse på skolen.

”Alle lederne opfatter sig som meget visionære ledere, men når lærerne bliver spurgt, er det et meget mere broget billede. Generelt vurderer lederne sig selv højere i forhold til lærernes opfattelse af dem,” siger Christian Bøtcher Jacobsen, der er adjunkt på Aarhus Universitet og en af de forskere, der har været med til at lave den omfattende undersøgelse.

Forskellige opfattelser
Lederne kan for eksempel have en klar opfattelse af, at de har været tydelige i forhold til, hvor organisationen er på vej hen, og hvor skolen skal være om fem år. Men når lærerne bliver spurgt, har de ikke forstået ledernes budskaber.

På en skala fra 0 til 100 ligger rektorernes vurderinger af deres egen ledelse på mellem 75 og 80, mens lærernes vurderinger af lederen ligger på mellem 50 og 52.

Gælder også i andre brancher
Lederne på de danske gymnasier kan trøste sig med, at overvurdering er et generelt ledelsesfænomen i de fleste brancher, siger Christian Bøtcher Jacobsen.

Han mener dog alligevel, at resultatet skal tages alvorligt.

”Meget peger på, at det er skadeligt for en arbejdsplads, hvis lederen overvurderer sig selv. Hvis lederen ikke trænger igennem til lærerne, og ledelsen er uklar, kan det føre til mere utilfredshed og mindre motivation hos lærerne,” siger Christian Bøtcher Jacobsen.

Den nye forskning er en del af et stort forskningsprojekt, som netop er udkommet på bog – titlen er Styring, ledelse og resultater på ungdomsuddannelserne.

Læs Forskning: God ledelse giver bedre karakterer