Lærerstafetten: Politisk højredrejning bliver større
billede_til_gymnasieskolen_2_0

Lærerstafetten: Politisk højredrejning bliver større

Indvandrere opfattes af flere som et stigende problem. Derfor vil de politiske partier automatisk rykke mere mod højre, mener samfundsfagslærer Brian Christian Lund.

I sidste udgave af Lærerstafetten sendte biologilærer Henrik Venzel Pedersen stafetten videre med et spørgsmål til en samfundsfaglærer:

“Hvilke mekanismer i det politiske system har påvirket skiftet længere ud mod højrefløjen, og kan vi forvente en yderligere drejning mod højrefløjen?“ spørger Henrik Venzel Pedersen, der er biologilærer på Hjørring Gymnasium og HF.

Brian Christian Lund, der er samfundsfagslærer på Midtsjællands Gymnasium, svarer på spørgsmålet:

Kompliceret og simpelt på samme tid
“Det er grundlæggende meget svært at pege på, hvad det er for nogle mekanismer i det politiske system, der har påvirket skiftet længere ud mod højrefløjen. Det er noget, som mange har spekuleret på. På den ene side er det meget kompliceret, men på den anden side er det også ret simpelt. For det har jo i høj grad noget at gøre med flygtningestrømme og særligt med indvandring.”

Indvandrere som ofre eller skurke
“I undervisningen arbejder vi også med diskursanalyse, hvor vi ser på, hvad er det for nogle diskurser, der er i spil på nuværende tidspunkt. Vi har i lang tid haft en diskurs om, at flygtninge og indvandrere var ofre, og hvis nogen var imod det, var de racister. Men en ny diskurs er begyndt at udfordre den gamle – hvor de i stigende grad bliver opfattet som skurke og får ansvaret for en række problemer såsom terror, kriminalitet og udgifter i den offentlige sektor. Den diskurs er der flere og flere vælgere, der flytter over imod. De ser dem ikke længere som ofre, der har brug for hjælp, men i højere grad som skurke, der truer velfærdsstaten. Det er nok på et af de områder, hvor Dansk Folkeparti har haft størst succes.”

“Jeg tror, at Socialdemokratiet tænker, at velfærdsstaten på sigt er truet, og at de ser det som deres ansvar at sikre, at den overlever. Men den vil være truet, fordi der i mindre grad er solidaritet og et ønske om at bidrage til velfærdsstaten.”

“I virkeligheden kan man nok i sidste ende skære det ned til, at det i høj grad har noget med indvandring at gøre – det vil jeg i hvert fald påstå. Indvandringen har været voldsom i en forholdsvis kort periode, og det har ændret samfundet på en lang række måder. Nogle knytter for eksempel terror til indvandring. Så der er også et spørgsmål om, hvorvidt velfærdsstaten kan overleve, nu hvor indvandring bliver problematiseret så meget.”

Arbejdskraften flytter væk
“Vi ser også på det ud fra en økonomisk vinkel. For eksempel hvad der sker med globaliseringen, og at kapital og arbejdskraft i stigende grad flytter til blandt andet Kina.”

“Samtidig har vi også en bevægelighed af arbejdskraft inden for EU’s grænser, hvor også andre dele af verden kommer til. Det er med til at lægge et pres særligt på arbejderklassen og de ufaglærte. Og det er selvfølgelig noget, der påvirker en masse mennesker – både ved at deres arbejde forsvinder til udlandet, men også at der kommer øget konkurrence om arbejdspladser, hvilket er med til at presse lønningerne.”

En fortsat drejning mod højre
“Det er ikke usandsynligt, at der lige pludselig kommer en ny større flygtningestrøm. Den flygtningekrise, der var tilbage i 2015, påvirkede mange mennesker og flyttede mange fra den ene diskurs over til den anden, og jeg tror, at noget lignende nemt kunne ske igen. Samtidig virker det til, at der kun kommer flere terrorhandlinger, hvilket også påvirker folk.”

“Som jeg ser det, er det diskurserne – er udlændinge ofre eller skurke, der er kamp om. Mit bud er, at skurke-diskursen kun vil blive endnu stærkere i de kommende år. Det vil automatisk også medføre, at de politiske partier i stigende grad vil rykke mere mod højre i udlændingespørgsmål og dermed også generelt.”

Et spørgsmål til en samfundsfagslærer
Brian Christian Lund sender stafetten videre med et spørgsmål til en fysiklærer. Hør spørgsmålet i videoen nedenunder:

Serie: Lærerstafetten

Gymnasieskolen giver teten til lærerne. Lærerstafetten er muligheden for at blive lidt klogere på hinandens faglighed.
Grib stafetten og svar på et spørgsmål vedrørende dit fag og send den videre med et spørgsmål til en kollega.

Vil du være med til at sende stafetten videre? Skriv til gymnasieskolen@gl.org

Brian Christian Lund

Brian Christian Lund er 42 år og arbejder på Midtsjællands Gymnasium i Ringsted og Haslev.

Han underviser i samfundsfag, historie og erhvervsøkonomi.

Brian Christian Lund har sendt stafetten videre med et spørgsmål til en fysiklærer. Du kan se Henriks spørgsmål i videoen nederst på siden.