Nyhed

Lærere som en samling tælledyr

Lærerne skal tilbringe mere tid i klasseværelset, lyder et politisk mantra. Men lærernes arbejde er ikke kun undervisning og forberedelse, påpeger lektor Thomas Aastrup Rømer.

20. september 2012 af Malene Romme-Mølby
Modelfoto
Foto: 
Jacob Nielsen

Den del af lærernes arbejdstid, der ikke lige foregår i klasseværelset skal begrænses – Sådan er den politiske tendens. Nogle ønsker også en graduering af forberedelsestiden efter fag.

Kvalitetsfald på skoler
Det ender med en kæmpe ligning og en samling tælledyr, og vi vil opleve et kvalitetsfald på vores skoler, skriver Thomas Aastrup Rømer i et debatindlæg i dagens udgave af Kristeligt Dagblad. Thomas Aastrup Rømer er lektor og ph.d. i pædagogisk filosofi på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) på Aarhus Universitet.

Fag uden for klasselokalet
Efter Thomas Aastrup Rømers opfattelse glemmer man, at alle fag har nogle scener, hvor faget udøves og et stort område bagved, hvor en hel faglig tradition holdes ved lige via alle mulige intellektuelle, æstetiske, praktiske og politiske processer, samt at disse to områder konstant spiller sammen på alle mulige måder.

Forberedelsestid
”Hvornår er en politiker på arbejde, og hvornår forbereder hun sig? Er hun på arbejde i folketingssalen? Og mens hun læser rapporter og diskuterer og farer rundt, forbereder hun så sig? Hvornår er en videnskabsmand på arbejde? Når han skriver en bog, eller når han tænker over et problem sent om aftenen? Nu er det så blevet tradition at kalde lærernes arbejde uden for klassen for forberedelsestid. Men alle fornuftige erhverv i landet har deres egen form for forberedelsestid,” skriver Thomas Aastrup Rømer.

Undervisning er meget
”En lærer er ikke kun forberedelse plus undervisning. Det er det samlede skoleliv, man bør interessere sig for: Fagudviklingen, musicaler, sportsstævner, elevinitiativer, internationalt arbejde, korsang, litteraturgrupper, it-eksperimenter, biblioteksudvikling og så videre. Der er læreprocesser alle mulige steder i skolen eller bør være det. Der er en kraftig tendens til, at man tror, at det hele handler om at stå i en klasse og score ranglistepoint til ære for konkurrenceevnen,” fortsætter han.

Kommentarer

fre, 21/09/2012 - 13:41
Birgit Kiielrich

Det er en virkelig god artikel, der ved hjælp af sammenligning klart gør rede for, hvad der ligger i lærernes så utroligt omdiskuterede forberedelsestid - hvad mon politikeren vil sige til den ?
Jeg håber da virkelig, at den vil blive trykt i de offentlige medier og lagt ud diverse steder, så ikke kun vi gymnasielærers, der jo i forvejen ved, hvordan tingene hænger sammen, kan se den.

fre, 21/09/2012 - 17:56
Erik Knudsen

Super indspark i debatten. Desværre er politikernes og vores modparters fokus alle andre steder end på kvalitet, så de fatter helt sikkert minus, når de læser artiklen. Træls!

søn, 23/09/2012 - 08:36
Anette Schønemann

Du har helt glemt ;-) al den tid vi bruger på registrering, upload og download.Der kommer nye funktioner hvert eneste år i lectio. Tænk hvis der blev skelnet skarpt mellem "need to know" og " nice to know"........ Men vi er en del af New public goverment, der er blevet et monster pga. IT.

søn, 23/09/2012 - 14:25
Anette Schønemann

Der medgår altså også mere og mere tid med upload og download. Lectio kan mere og mere år for år. Administration og topstyring er vokset i en række år. Gid gymnasiet kunne lave hovedrengøring ved at skelne mellem:

"need to know" og "nice to know"

Nogle mener, at det er hele den offentlige sektor der er ved at blive kvalt i New public Goverment med registrering osv. Engang fik vi et ugeskema for hele året, vi havde ministeriets lovtekst for faget og een gang om måneden blev der holdt lærerrådsmøde for alle. Der kom glimrende studenter ud også dengang.

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.