Billedkunstlærer bruger erfaringer fra museumsverdenen
No image

Billedkunstlærer bruger erfaringer fra museumsverdenen

Når elever på VUC Vest har billedkunst, er det den tidligere museumsinspektør Julie Bilgrau, der underviser dem. Nu forener hun kunst og socialt fællesskab i sit arbejde.

Det halvgule PowerPointshow med malerier kører på det hvide lærred i en billedkunsttime på VUC Vest. Julie Bilgrau fortæller eleverne om maleriernes stilarter, og hvordan de ser ud i virkeligheden. Hun har nemlig selv stået med utallige værker i hånden, inden hun blev gymnasielærer. Som museumsinspektør på Bornholms Kunstmuseum lærte hun, at kunst er meget mere end ismer og teorier.

Det var egentlig meningen, at Julie Bilgrau ville være gymnasielærer, da hun startede med at læse kunsthistorie på Aarhus Universitet. Men da hun efter halvandet år skulle vælge et sidefag, var hun slet ikke færdig med kunsten. Hun endte med at gå i dybden med faget og gik benhårdt efter at komme ind i museumsbranchen.

”Museumsverdenen er en rigtig svær branche at komme ind i, og mange uddanner sig til få stillinger. Det handler om at skabe sig et netværk, og min studietid blev derfor forlænget, fordi jeg havde mange studiejob, ” siger Julie Bilgrau, der også tog en tillægsuddannelse i faglig kommunikation for at styrke chancerne efter studiet.

Strategien lykkedes
De mange studiejob gav pote. Inden Julie Bilgrau blev færdig som magister i kunsthistorie, blev hun tilbudt en projektstilling på tre måneder på Bornholms Kunstmuseum. Det var et af de steder, hun havde haft et studiejob.

Julie Bilgrau rykkede med kæresten og deres barn til solskinsøen, hvor hun efter projektstillingen blev ansat som museumsinspektør.

”Det var en drøm, der gik i opfyldelse. Hele min strategi var lykkedes,” siger Julie Bilgrau.

Hun var nu med til at planlægge museets udstillinger, bestemme konceptet for dem, og hvad der skulle stå i pressematerialet. Derudover havde Julie Bilgrau ansvaret for at hænge udstillingerne op, hvor hun blandt andet har haft Edvard Weies og Oluf Høsts malerier i hænderne. Specielt husker hun en udstilling med unge akademiuddannede fra Bornholm, der var med til at tiltrække et nyt publikum.

”Mit arbejde var meget bredt, men det var ensomt. Jeg havde kontakt med kunstnerne og publikum, men ellers kunne jeg godt sidde alene en hel dag,” fortæller Julie Bilgrau.

200 uopfordrede ansøgninger
Efter to år på Bornholm stoppede Julie Bilgrau som museumsinspektør. Med et barn, der skulle starte i skole, og en baby på vej trængte hun og hendes kæreste til at komme tilbage til Jylland og deres familie.

Hun søgte flere stillinger på museer, men fik ikke noget job. Midt i jobsøgningen kom hun i tanke om den gamle drøm om at blive gymnasielærer. Hvis hun skulle gå efter drømmen, var det nu eller aldrig.

”Jeg anede ikke, hvordan gymnasieverdenen virkede, så jeg sendte over 200 uopfordrede ansøgninger til gymnasier i hele landet,” fortæller Julie Bilgrau.

I 2010 lykkedes det. Julie Bilgrau fik et vikariat på Esbjerg Gymnasium og HF, hvor stillingen lød på at undervise i billedkunst og lave kommunikation. Hun var der i halvandet år, inden hun blev fastansat på VUC Vest.

”Mine erfaringer fra museumsverdenen har givet mig en særlig ballast som gymnasielærer, og den trækker jeg på hver dag,” siger den tidligere museumsinspektør.

Oplever progression
Gymnasiet og vuc er en anderledes måde at møde eleverne og kursisterne på. På et museum har man kun gæsterne én dag ad gangen. Som underviser er man med i hele forløbet, kan planlægge over længere tid og opleve elevers progression i faget.

”Det bedste ved jobbet er, når jeg kan mærke, at der sker en udvikling hos eleverne. Det er et privilegium at være med i en så spændende periode af deres liv, fordi der sker rigtig meget personligt for dem, samtidig med at de er i en dannelsesproces,” siger Julie Bilgrau.

På Esbjerg Gymnasium og HF kunne Julie Bilgrau mærke, at gymnasielærer var et job for hende, fordi hun her havde kunsten sammen med et socialt fællesskab. Der var flere af kollegerne, der sagde til hende: Hvis det er det her, du vil, skal du have et fag mere. Så efter et halvt års vikariat valgte Julie Bilgrau at læse nordisk sprog og litteratur ved siden af.

Det har været en lang omvej for at blive gymnasielærer, men Julie Bilgrau fortryder den ikke.

”Hvis jeg var blevet gymnasielærer lige efter universitetet, ville jeg have haft en faglig usikkerhed i forhold til mig selv. Den har jeg kunnet parkere og i stedet koncentrere mig om pædagogiske og formelle udfordringer, og det har været rart,” siger Julie Bilgrau.

Den 18. juni er hun færdig med at læse nordisk sprog og litteratur. Efter sommerferien skal hun i gang med pædagogikum på VUC Vest.

Julie Bilgrau

NAVN: Julie Bilgrau
SKOLE: VUC Vest
FAG: Billedkunst, design og dansk
TIDLIGERE JOB: Museumsinspektør

"Hvis jeg var blevet gymnasielærer lige efter universitetet, ville jeg have haft en faglig usikkerhed i forhold til mig selv."