Jeg er selv til eksamen
No image

Jeg er selv til eksamen

Der er meget at få styr på, når man som nyuddannet skal stå for de første eksamener. Caroline Vogelius Wiener har efterhånden prøvet det et par gange og fundet frem til, hvordan hun bedst forbereder sig til den hektiske tid.

Det grønne bord står i denne tid klar over hele landet. Sommerfuglene finder frem til elevernes maver. Og til lærernes. Nervøsitet og spænding præger også den anden side af bordet.
Sådan er det for Caroline Vogelius Wiener, der underviser i engelsk og kommunikation/it på Lyngby Tekniske Gymnasium. Hun tog pædagogikum for et år siden, og som forholdsvis nyuddannet gymnasielærer er der stadig fag, som hun endnu ikke har holdt eksamen i. Det kan gøre hende lidt usikker.
Hun skal for eksempel have sin 3.g op i studieretningsområdet.
”Det kan godt være lidt svært at få overblik, for eleverne har lavet forløb i mange andre fag, som jeg ikke har undervist i, men kun koordineret,” fortæller hun.
Allerede nu sidder hun og kigger elevernes porteføljer igennem, og sidenhen vil hun snakke med censoren inden eksamen.
”Det er lidt forskelligt med censorer. Nogle vil gerne kontaktes inden eksamen, og andre dukker bare op et par timer før eksamen,” siger Caroline Vogelius Wiener.
”Jeg sørger også for at sende så meget som muligt til censor med et godt brev, så han har de bedste forudsætninger for at vurdere mine elever,” siger hun.
I det hele taget er den gode dialog med censor et stærkt skridt mod en god eksamen.
Dialogen med eleverne er også vigtig. Det kan være svært at komme helt ind på eleverne og forstå, hvad de er usikre på, men hun forsøger. Forleden fortalte nogle elever, at hun havde for vane at rynke næsen, når de svarede. Det fik dem til at tvivle på deres svar.
”Jeg var slet ikke klar over, at jeg rynkede på næsen. Så det har jeg lovet dem at lade være med,” siger hun og griner.
Selv i de fag, som Caroline Vogelius Wiener har prøvet at eksaminere i flere gange, kan hun godt blive lidt spændt. Hun spekulerer for eksempel på, hvordan censoren vægter de to emner i faget kommunikation/it.
”Tanken om at få en censor, der fokuserer mere på it, kan godt gøre mig nervøs, når nu jeg har lagt hovedvægten på målrettet kommunikation,” siger hun.
Men hun tænker, at dialogen med censoren vil give hende et godt indblik i prioriteringen.

Styr på paragrafferne
Det er om at få styr på bekendtgørelserne inden eksamen, mener Caroline Vogelius Wiener. Hun læser dem grundigt igennem inden og har dem liggende til selve eksamenen. Det kan til tider være forvirrende at gennemskue, hvornår fagkonsulentens skrivelse blot er en anbefaling, og hvornår det er en reel ændring af bekendtgørelsen.
”Det er så ærgerligt, hvis man bruger eksamenen på at diskutere paragraffer. Det fjerner fokus fra eleven, hvis lærer og censor ikke er enige om formaliteterne,” siger hun.
Bekendtgørelserne dominerer også dagsordenen, når Caroline Vogelius Wiener mødes med sin engelskfaggruppe inden eksamen.
”Det er rart at vide, at man ikke står alene med tvivlsspørgsmål. De fleste er jo lige så meget i tvivl som mig,” siger hun.
Derudover er det også om at holde tungen lige i munden, når man som Caroline Vogelius Wiener har klasser på forskellige ordninger.
Når hun skal finde en engelsk ekstemporaltekst, kan det godt være en udfordring at vurdere sværhedsgraden. Derfor hjælper det at mødes i faggruppen, hvor de kigger på hinandens tekster.
”Jeg kan sjældent bruge de samme tekster som mine kolleger, fordi vi har undervist i forskellige emner. Men jeg lærer noget om niveauet ved at se deres tekster,” forklarer hun.

Læreren er også til eksamen
Caroline Vogelius Wiener har brugt sine kolleger, sin faggruppe og rektor meget, når hun har forberedt sig til eksamen.
”Jeg taler med lærere, der har haft eksamen før. Og jeg har også fået lov til at låne eksempler til eksamen,” fortæller hun.
Når Caroline Vogelius Wiener ikke selv har prøvet eksamen i faget før, viser hun nogle af eksemplerne til eleverne som forberedelse til eksamen.
Hun kan dog mærke på eleverne, at de bliver lidt utrygge, når de hører, at hun ikke har prøvet det før.
”Jeg vil gerne give eleverne ro og sikkerhed om eksamen, men det kan være lidt svært, når de stiller nogle detaljespørgsmål, som jeg er i tvivl om,” siger hun.
Det gælder i det hele taget om at berolige eleverne så meget som muligt. Caroline Vogelius Wiener gør det ved at informere dem meget og detaljeret og samtidig understrege, at eksamen stort set er, som når de har fremlagt i klassen. Lidt nervøsitet må der dog godt være, så de yder den bedste indsats.
For Caroline Vogelius Wiener handler eksamen meget om at være godt forberedt. Hun laver lister for at være sikker på, at hun har husket alt.
”Det er vigtigt for mig, at alt er planlagt, så jeg kan koncentrere mig om at være mig selv og hjælpe eleverne så godt igennem som overhovedet muligt,” siger hun.
”Det giver også en god stemning til eksamen.”
Når den endelige dag oprinder, og den grønne dug lægges på, bliver Caroline Vogelius Wiener også påvirket af stemningen. Men hun prøver at undertrykke det over for eleverne.
”Det føles fuldstændig, som om jeg selv er til eksamen. Har jeg nu husket det hele? For jeg vil dem det så godt. Det værste ville være, hvis det var min skyld, at de ikke klarede sig godt. Det er jo en helt anden sag, hvis de ikke har forberedt sig,” siger Caroline Vogelius Wiener.

Carolines eksamensfif

•  Få styr på bekendtgørelserne. Medbring kopi til eksamen sammen med eksamensreglementet.
•  Tal med lærere, der har været til samme eksamen tidligere. Lån eksempler.
•  Kontakt censor inden eksamen, så I er enige om præmisserne.
•  Få en god dialog med eleverne, så du forstår, hvad de er usikre på.
•  Lav liste over, hvad der skal sendes og ordnes.
•  Sørg for god stemning. Bestil morgenmad, frokost etcetera. Stil en blomst på bordet.