Nyhed

Jagten på den sociale arvs kode

Danmark har svært ved at bryde den sociale arv. Derfor vil professor Mads Meier Jæger fra Aarhus Universitet gøre sit til at knække koden for den sociale arv.

13. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Hvorfor går børn af akademikere oftere hele vejen gennem uddannelsessystemet, mens børn af ufaglærte i langt mindre grad gennemfører gymnasiet. Ofte er det den sociale arv, der spiller ind, men hvad ligger egentlig bag? Det skal professor Mads Meier Jæger fra Aarhus Universitet se nærmere på.

Ved for lidt
Mads Meier Jæger har netop fået en bevilling på 10,2 millioner kroner fra EUs forskningsråd til forskning i den sociale arv.
”Selvom vi i Danmark har en omfordelingsstat, er vi stadig elendige til at bryde den sociale arv. Vi er gode til at konstatere, at den sociale arv er der. Men vi ved alt for lidt om, hvad der ligger til grund for, at den reproducerer sig selv generation efter generation. Det er de mekanismer, jeg vil forstå. Når vi forstår dem, har vi et reelt grundlag for at sætte målrettet ind og gøre noget ved problemet,” siger Mads Meier Jæger.

Dårligere stillet
I Danmark handler den sociale arv især om uddannelse, fortæller Mads Meier Jæger. Gang på gang tegnes det samme mønster, hvor børn af akademikere går hele vejen gennem uddannelsessystemet og videre i gode, velbetalte jobs, mens børn af ufaglærte i langt mindre grad gennemfører gymnasiet.
“Gymnasiet er som bekendt adgangsgivende til de videregående uddannelser. Derfor er de dårligere stillet end nogensinde i dagens vidensamfund,” siger Mads Meier Jæger, der også tidligere har forsket  i den sociale arv.

Tal med dit barn
I andre vestlige lande tegner der sig nogenlunde samme mønster som i Danmark, når det gælder social arv. Derfor er det relevant at inddrage viden fra internationale undersøgelser i projektet. Især i USA og England er der gennemført nogle meget omfattende undersøgelser, fortæller Mads Meier Jæger.
”I en af de amerikanske undersøgelser har man for eksempel fundet ud af, at forældre med en lang uddannelse taler mere med deres børn end de forældre, der har en kort eller ingen uddannelse. Og det har så en effekt på barnets sprog, som får betydning for, hvordan barnet klarer sig i børnehaven, i skolen og videre gennem uddannelsessystemet,” forklarer Mads Meier Jæger.
Projektet hedder Understanding Intergenerational Transmissions: A Cross-Disciplinary Approach og løber fra januar 2013 til december 2017.

 

 

 

 

Kommentarer

lør, 22/09/2012 - 14:21
Finn Fuglsang

Det har aldrig været nemt at bryde den sociale arv - og det bliver bare sværere og sværere. . . . .

Vi er som lærere oppe mod et utal af blokeringer af social, religiøs og almenkulturel art. De socialt udsatte børn har ofte en dyb mistillid til alt, der kommer fra en voksen, drengenes rolle i de muslimske familier er ofte en helt anden end den, det boglige gymnasium kan tilbyde (og den deraf følgende mangel på forståelse for nødvendigheden af at uddannesig er desværre meget smitsom i klasseværelserne . . ) - og sådan en akademikersnude som mig skal da ikke komme her og kræve af Kurts far, at han skal lægge sin formiddagsavis fra sig og hjælpe Kurt med de stærke verber på tysk ?? Hvad bilder jeg mig egentlig ind . .

Jeg ønsker projektet al mulig held og lykke - det er virkelig af største vigtighed, men jeg indrømmer blankt: jeg er ikke optimist, jeg er blevet skuffet FOR mange gange, mine høje idealer om at bryde den sociale arv til trods !!!

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.