It-lærere: Nyt it-fag bliver stort i fremtiden
greve_gymnasium_11_undervisning

It-lærere: Nyt it-fag bliver stort i fremtiden

Det nye fag informatik bliver højst sandsynligt en del af den nye reform. Faget vil helt klart vokse i fremtiden, forudser It-lærerforeningen.

It er overalt, og uanset om du skal være journalist, pædagog eller direktør, så vil it sætte rammerne for dit arbejde.

Formanden for It-lærerforeningen, Jacob Stenløkke Bendtsen, forklarer, hvorfor han mener, det er vigtigt, at det nye fag informatik bliver en fast del af fagrækken med en ny gymnasiereform.

Regeringen foreslår, at faget informatik bliver obligatorisk på hhx og også indgår i fagrækken på stx og htx. Ifølge Gymnasieskolens oplysninger har de andre partier i forligskredsen ikke noget imod de planer.

Jacob Stenløkke Bendtsen glæder sig over udsigten til, at faget bliver permanent.

“Evnen til at navigere i en virkelighed, hvor it er i alt, bliver kun mere relevant. På verdensplan vokser faget, og det vil også blive meget større på danske gymnasier,” forudsiger Jacob Stenløkke Bendtsen.

Ikke kun et valgfag
Hidtil har der været en række forskellige it-fag i gymnasiet. Nogle har været valgfag, og andre har været obligatoriske på hhx.
Forsøgsfaget informationsteknologi har nu fået navnet informatik, og det er meningen, faget skal være permanent på tværs af de gymnasiale retninger.

“Det er vigtigt, at informatik bliver et permanent fag, som indgår i fagrækken, og ikke kun er et valgfag,” siger Jacob Stenløkke Bendtsen.

Regeringens udspil er, at eleverne på stx skal have fire naturvidenskabelige fag på c-niveau, men de kan vælge informatik i stedet for naturgeografi eller biologi.

Faget informatik beskrives både som et almendannende og et studieforberedende fag. Jacob Stenløkke Bendtsen peger på, at alle mennesker har brug for at forstå, hvilke begrænsninger og muligheder der er i den it, som er overalt.

“Man taler meget om eleverne som digitale indfødte, men mange af dem har kun en overfladisk viden som at kunne finde rundt på Facebook. Selv de digitalt indfødte ved ikke, hvem der kan følge med i deres opslag, eller hvad deres data kan og må bruges til,”  siger Jacob Stenløkke Bendtsen.

Ifølge Jacob Stenløkke Bendtsen er fagets kerne håndtering og interaktion med digital information.

”Efterhånden som alt fra dna til litteratur digitaliseres får faget en mere og mere central position i en moderne ungdomsuddannelse,” siger Jacob Stenløkke Bendtsen.

Risiko: Mangel på lærere
Han kan kun se en udfordring med udbredelsen af informatik på gymnasierne:

“Det bliver en stor udfordring at finde lærere. Det kan for eksempel være dataloger eller cand. it’ere, men dem er der rift om,” siger Jacob Stenløkke Bendtsen.