Debatindlæg

It gør folk dummere

man, 18/06/2012 - 10:33

Det er da skønt, at Balder Asmussen har skuet lyset i forhold til it’s fortræffeligheder (nummer 8, 2012). Godt nok virker hans forsvar noget hektisk, men enhver, der kan stikke fingeren i jorden, er klar over, at det er her, det sner. Det vil sige, hvis der endnu er en dråbe af fornuft tilbage i et uddannelsessystem domineret af kompetencefloskler og knæfald for overfladisk tværfaglighed, så vil bærerne af denne glimrende egenskab kunne nikke bejaende til følgende overskrift: Facebook, chat og film spolerer timerne i gymnasiet. Nyheden har nået Politiken (den 5.6.), som blandt andet skriver, at computeren bliver brugt til meget mere end at lære noget i gymnasierne. Derpå henvises der til en undersøgelse, som Aspekt R&D har lavet med 56.000 gymnasieelever fra både handelsgymnasiet (hhx), det tekniske gymnasium (htx) og det almene gymnasium (stx). I denne svarer 48 procent, at de altid eller ofte bruger computeren som underholdning i timerne. Eleverne går blandt andet på Facebook, spiller spil, ser film og chatter – og surprise surprise – blot seks ud af ti siger, at der er arbejdsro i undervisningen.
Jeg la’r den lige stå et øjeblik ….
Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening, er bekymret, og det er rart at vide. Og så falder de vise ord, det har taget så forfærdeligt mange år at formulere, mens dannelsestabet er galopperet derudaf i det samlede uddannelsessystem: ”Der er ingen tvivl om, at lærerne skal tage den autoritet, der skal til, for at få ro.”
Ja, selvfølgelig. Med solid opbakning fra ledelsen, for Jens Boe Nielsen har endelig en gang ret i sin udtalelse om, at der er nogle lærere, der ikke tør og ikke gider tage kampen med eleverne, hvis de larmer eller er på Facebook i timerne. Det er også hårdt, skulle jeg – undskyld selvfedmen! – hilse at sige.
Lad mig runde af med et fromt ønske om, at Gymnasieskolen i noget højere grad fravalgte begejstret at springe med på og topprioritere alskens luftige idéer fra blandt andet diverse mastere i gymnasiepædagogik. Hvad angår lige præcis it’s lyksaligheder, tyder meget i hvert fald på, at teknologien gør eleverne både dummere og mere overfladiske, fordi de ikke kan styre brugen af de sociale medier. Derfor skal vi heller ikke have mere it i undervisningen, vi skal have mindre.

Lone Nørgard
VUC Roskilde

 

Brugeroplysninger: 

Kommentarer

ons, 20/06/2012 - 17:39
Per Thykjær Jensen

Påstanden "IT gør elever dummere" svarer til at hævde, at "bøger gør eleverne dummere" eller at "murskeen gør murerlærlinge dummere".

IT er et kommunikationsværktøj, der skal bruges når det giver mening.

Og ja, kommunikationen på Fjæsbogen er som regel halvtomme fatiske hilsner. Men det var de sedler, som du sendte til kammeraterne i gymnasietiden da også! Facebook er bare et andet kommunikationsmedie.

Facebook er jo ikke lig med IT og de muligheder som IT giver underviseren.

Google Docs gør det fx muligt for grupper at arbejde med et dokument - samtidig med at man kan chatte med underviseren om formuleringer i et dokument, der er ved at blive skrevet.

IT skal - som ethvert værktøj - anvendes der hvor det giver mening.

At afskrive IT som fordummende er fordummende.

tor, 31/01/2013 - 11:00
Rune Valentin G...

Apropos fordummende.

Kære Lone Nørgaard
Jeg leder virkelig, men kan faktisk ikke finde ét reelt argument, men blot påstande i dit indlæg om hvorfor IT gør eleverne dummere?

Kan du hjælpe mig? Har du noget forskningsmateriale?

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.