It forandrer undervisningsbegrebet væsentligt
Greve Gymnasium 24 lærer elev undervisning

It forandrer undervisningsbegrebet væsentligt

Undervisningstid, forberedelsestid, gruppearbejde, elevtid og rettetid flyder i højere grad sammen, viser et forskningsprojekt om it i gymnasiet.

Læreren sidder ved sin skærm og følger med i elevernes skriftlige opgave, mens de skriver. Læreren sidder og giver feedback direkte i skriveprocessen, i stedet for at eleven modtager en rettet opgave 14 dage senere.

Det er et ud af mange eksempler på, at it i stor stil forandrer undervisningsbegrebet i gymnasiet. Et stort forskningsprojekt om it i gymnasiet understeger denne udvikling. Forskningsprojektet har studeret 17 skoleprojekter om it, og i den forbindelse er en række lærere og elever blevet interviewet.

”Det giver ikke længere mening at tænke i kasser – undervisningstid, elevtid, forberedelsestid, rettetid. Alle de nye kommunikationsfora betyder for eksempel, at lærerne underviser eleverne, mens eleverne skriver opgaver. Lærerne sidder og chatter med eleverne om aftenen om opgaver og bruger i det hele taget meget ”usynlig” tid på at kommunikere med eleverne,” siger projektleder og professor Helle Mathiasen fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier under Aarhus Universitet.

Glade for it
Hun understreger, at lærerne i skoleprojekterne er lærere, som er interesseret i at bruge it i undervisningen, og derfor kan forskningsprojektet ikke tages som et øjebliksbillede af undervisningen blandt alle lærere og på alle skoler. Helle Mathiasen mener dog, at it har skabt og vil skabe store forandringer i forhold til undervisningsbegrebet på alle gymnasier.

”Teknologien er en øjenåbner i forhold til, hvad man kan i dag. Lærerne kan kommunikere med eleverne på en helt anden måde, end de kunne tidligere, og det er meningsfuldt for lærere og elever. Både lærere og elever kan se det nyttige i at få feedback og vejledning i skriveprocessen. Det er en ny form for lærer elev-kommunikation, som virkelig rykker noget,” siger Helle Mathiasen.

Læreren ser med
Et eksempel fra projektet er en lærer, som tilbød eleverne, at de kunne få vejledning til at skrive en danskopgave via programmet Elluminate. I programmet kan læreren se, hvad eleverne skriver, mens de gør det. Otte piger meldte sig, og da de efterfølgende fik én karakter højere for deres opgave, end de plejer, var der endnu flere elever, som blev interesseret i tilbuddet.

Nogle elever fremhæver, at online-vejledningsformen ligefrem kan være bedre, end når læreren hjælper og vejleder en gruppe elever. I den situation kan eleverne nemmere blive distraheret, hvorimod online-vejledning er mere fokuseret og nemmere at koncentrere sig om, vurderer flere elever.

Dilemmaer
Helle Mathiasen understreger også, at når undervisningsbegrebet forandrer sig, fører det også nogle dilemmaer med sig. Når undervisningen flyder sammen med kommunikation og vejledning af elever om aftenen, forandrer det også lærerens rolle.

”Problemet med at opløse alt, hvad vi har kendt til i mange år, er, at det øger kompleksiteten væsentligt,” siger hun.

Læs mere om forskningsprojektet Undervisningsorganisering, -former og -medier – på langs og tværs af fag på gymnasiale uddannelser på dette link: