Ikke-uddannelsesparate overrasker positivt
Mikes billeder 036

Ikke-uddannelsesparate overrasker positivt

Et år inde i ungdomsuddannelserne er frafaldet på ungdomsuddannelserne blandt de ikke-uddannelsesparate overraskende lavt.

Mange unge modbeviser stemplet ikke-uddannelsesparat til en ungdomsuddannelse. En ny evaluering af den såkaldte Ungepakke 2 viser en overraskende lille forskel i frafaldet mellem de unge, som blev vurderet ikke-uddannelsesparate, og resten af deres skolekammerater.

Et år efter de unge uddannelsesparate er begyndt på en ungdomsuddannelse, går 87,5 procent af dem stadig på uddannelsen. Blandt de ikke-uddannelsesparate, som alligevel blev optaget på en ungdomsuddannelse, hænger 84,2 procent af dem stadig i et år efter.

”De ikke-parate unge mobiliserer ofte en trodsreaktion, når de er kommet ind på et gymnasium eller en erhvervsskole. Flere af de unge siger selv, at de ikke var engagerede i folkeskolen, men at de i virkeligheden godt kan, ” siger centerleder på Center for Ungdomsforskning, Noemi Katznelson til Berlingske.

Vurdering af unge
Center for Ungdomsforskning har været med til at evaluere Ungepakke 2, som blev vedtaget af regeringen sammen med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og de Radikale  i efteråret 2009. Et af initiativerne i pakken var den nye type vurdering uddannelsesparathed, som bliver foretaget af en UU-vejleder.

”Undersøgelsen viser, at det er en uhyre kompleks og nærmest umulig opgave at screene unge mennesker ind på den rigtige uddannelse på det rigtige tidspunkt, selv om det er det ønske, politikere og embedsfolk har,” siger Noemi Katznelson.

Undersøgelsen konkluderer også, at der stadig er væsentligt mindre frafald på de gymnasiale uddannelser i forhold til de erhvervsfaglige.

94,8 procent af de elever, som begyndte i gymnasiet efter 9. klasse i 2011, gik stadig på skolen lige før sommerferien i 2012. Frafaldet er lidt større for de elever, som kommer fra 10. klasse. Helt anderledes ser det ud på de erhvervsfaglige uddannelser,  hvor lidt over 25 procent af eleverne, som begyndte i sommeren 2011, havde forladt uddannelsen i juni 2012.