Hvorfor er du blevet gymnasielærer?
No image

Hvorfor er du blevet gymnasielærer?

Hvor meget er det nødvendigt at forberede sig til timerne? Hvordan er man en god lærer? Står der det rigtige tal på lønchecken? Det var nogle af de spørgsmål, nye gymnasielærere fik svar på, da de i sidste måned var inviteret til seminar for nye lærere af Gymnasieskolernes Lærerforening. Gymnasieskolen spurgte de nye lærere, hvorfor de er blevet gymnasielærere.

Navn: Sarah Lundsfryd Astrup
Skole: Niels Steensens Gymnasium
Fag: Naturgeografi
Alder: 39 år
Har undervist i: To år

Jeg fandt ud af, at jeg ville være gymnasielærer en måned inden, jeg sendte min ansøgning til et job som gymnasielærer. Jeg var på en uddannelse i formidling og kommunikation med min a-kasse. De andre på kurset så, at jeg brændte for at undervise. Det smittede af på dem, selvom det, jeg snakkede om, faktisk var ret kedeligt. Jeg elsker at undervise, arbejde med unge mennesker og vække elevers interesse for naturgeografi. Der er en god dynamik i jobbet. Den ene dag forbereder jeg min undervisning, næste dag optræder jeg nærmest for eleverne.  Det er et meget alsidigt job. Jeg kan godt lide at være leder over for eleverne. Det får jeg energi af. Jeg kan også godt lide, at hvis jeg er god, så er eleverne gode – det smitter.

Navn: Louise Ørnstedt
Skole: Roskilde Handelsgymnasium
Fag: Dansk og filosofi
Alder: 29 år
Har undervist i: Et år

Jeg er glad for mit fag dansk, og det er for mig en naturlig forlængelse at arbejde videre med faget og få det formidlet på en spændende måde til unge mennesker. Jeg kan også lide, at man udvikler sig i faget. Jeg ser det som en del af jobbet at holde sig orienteret om, hvad der sker i ens fag. Siden jeg startede med at læse dansk på universitetet, har jeg overvejet at undervise. Jeg havde overvejet at søge en ph.d., men under mit speciale fandt jeg ud af, at jeg havde brug for mere menneskelig kontakt. Som gymnasielærer står man til ansvar for andre end sig selv, for man står også til ansvar over for eleverne. De regner med én, og at man har forberedt sig. Gymnasielærer er et job med menneskelige relationer, hvor jeg stadig kan arbejde med bøgerne, og det kan jeg godt lide.
Navn: Jens Andersen
Skole: Nykøbing Katedralskole
Fag: Samfundsfag og filosofi
Alder: 31 år
Har undervist i: Et år

Jeg boede i et bofællesskab, hvor der var en jævnaldrende, der arbejdede som gymnasielærer. Han var rigtig glad for det. På det tidspunkt arbejdede jeg selv som embedsmand i Uddannelsesministeriet, og det var en meget stor kontrast i forhold til det, han fortalte. Jeg manglede den menneskelige kontakt. Jeg var ret hurtig til at beslutte mig for, at jeg ville afprøve det med at undervise. Jeg sad i et barselsvikariat i Uddannelsesministeriet og besluttede mig for, at hvis jeg ikke blev forlænget, ville jeg kaste mig ud i jobbet som gymnasielærer. Nu er jeg gymnasielærer, og det er jeg rigtig glad for. Jeg skal løbe lidt stærkere, end jeg havde forventet. Men jeg er rigtig glad for den daglige kontakt med eleverne, det kollegiale fællesskab og muligheden for at planlægge min arbejdstid.

Navn: Per Bech Haugaard
Skole: Handelsgymnasiet København Nord i Hillerød og Lyngby
Fag: Idræt og mediefag
Alder: 41 år
Har undervist i: Et år

Der er to spor, jeg altid har interesseret mig for: Undervisning og politisk kommunikation. Jeg var i virksomhedspraktik i SF’s presseafdeling, og det var ikke et match. Mine venner har altid spurgt, om det ikke var en mulighed at prøve at være underviser, så jeg valgte at prøve at gå den vej. Jeg var så heldig at blive anbefalet til en halvtidsstilling på Handelsgymnasiet København Nords afdeling i Hillerød, som jeg fik. Efterfølgende fik jeg ekstra timer på det nye innovationsgymnasium i Lyngby. Det er inspirerende at arbejde med unge mennesker. Det er et job, hvor man bliver udfordret fagligt, og så er der gode kolleger. Jeg er den eneste idrætslærer i Hillerød, så jeg har fået lov til at eksperimentere. Nu skal jeg undervise på Lyngby Gymnasium, hvor jeg har fået en fuldtidsstilling. Det bliver interessant at undervise på en ny og innovativ måde.

Navn: Jeppe Rossen
Skole: Slagelse Gymnasium og HF
Fag: Dansk og tysk
Alder: 32 år
Har undervist i: Et år

Jeg har arbejdet på et forlag i tre år, og det var meget hårdt at finde fodfæste på karrierevejen. Jeg begyndte at undervise i litteraturvidenskab på Københavns Universitet. En af mine kammerater foreslog, at jeg skulle være gymnasielærer. Jeg udvidede mit tysk fra tilvalg til sidefag, samtidig med at jeg søgte gymnasielærerjob. Jeg kan godt lide, at jeg selv er chef, og at jeg er tæt på fagene på en lidt anden måde. Jeg får en umiddelbar glæde, fordi de unge har en direkte tilgang til faget. Jeg overvejede at blive forsker. Men i stedet for at grave mig ned i fodnoter ville jeg hellere bruge mit fag i praksis. Jeg har fundet en glæde ved at gå tilbage til faget, hvor den oprindelige glæde er.

Navn: Ditte-Marie Klingbech
Skole: KVUC
Fag: Samfundsfag og religion
Alder: 29 år
Har undervist i: Et år

Jeg er arveligt belastet. Hele min familie har undervist, så jeg har nok altid vidst, at jeg også ville undervise. Gymnasiegruppen er en sjov alder, hvor der sker meget. Jobbet som gymnasielærer tiltrækker mig på grund af stor fleksibilitet. Jeg kan også godt lide at have med mennesker at gøre. Som gymnasielærer kan man kigge de unge mennesker i øjnene, og så tror jeg, arbejdet passer godt til min personlighed. Jeg er blevet overrasket over, hvor meget energi det kan tage. Jeg bruger meget energi på at tune ind på hver enkelt kursist og se deres behov. Af og til tænker jeg, at det ikke burde være et så pædagogisk arbejde. Man er nødt til at have empati som lærer, og det kan nogle gange tære på ens personlige overskud.