Hver en krone er vendt, men det er ikke nok
No image

Hver en krone er vendt, men det er ikke nok

Ekstra fokus på videndeling, genbrug af undervisningsforløb og mere fokus på parallelhold er en måde at hente nogle af nedskæringerne på Syddansk Erhvervsskole. Men det er langtfra nok.

Alt er vendt og drejet. El, varmeforbrug, fotokopier og meget andet.

Men det er slet ikke nok til at hente de generelle nedskæringer i 2016 og 2017 på Syddansk Erhvervsskole i Odense.

”Vi har fået flere opgaver, og der er sparet på forberedelsen,” siger tillidsrepræsentant for htx-lærerne på Syddansk Erhvervsskole i Odense Jørgen Andkær.

Hvis han skal fremhæve noget positivt, så er det, at der indtil nu ikke er blevet afskediget nogen kolleger.

Derudover er der også sket større eller mindre forandringer i den måde, lærerne arbejder på.

Sidste år blev der sat ekstra fokus på videndeling på skolen. Jørgen Andkær pointerer, at lærerne altid har delt viden med hinanden, men med nedskæringerne er der blevet fokus på at gøre det mere systematisk.

”Vi har i de enkelte faggrupper arbejdet mere med videndeling. Noget af det handler om at genbruge hinandens materiale og undervisningsforløb, og det er selvfølgelig forskelligt fra fag til fag, hvor nemt det er at genbruge. I samfundsfag og kommunikation og it er det sværere, fordi området ændrer sig hurtigere,” siger Jørgen Andkær, som selv underviser i kemi.
Ifølge Jørgen Andkær vil ledelsen også bestræbe sig på at give lærerne flere parallelhold efter sommerferien. På den måde mener ledelsen, at der kan spares på forberedelsen.

Sygefravær på en ny måde
Skolen har også fået en ny procedure, når lærerne er syge. Normalt har lærerne vikarieret for sig selv. Eller sagt på en anden måde: Lærerne skulle afholde de aflyste timer en anden dag.

”Nu er det ændret, så eleverne selv skal arbejde med opgaver, som lærerne på forhånd har forberedt. Det gælder dog kun på lærerens første sygedag i to sygeperioder om året. Men den nye procedure giver dog formentlig kun en mindre besparelse.”

Øget stress
De forskellige besparelser og tiltag ændrer dog ikke på, at lærerne har fået flere opgaver og dermed har kortere tid til at forberede sig.

”Lærerne bliver mere pressede af en øget arbejdsmængde, og når lærerne ikke føler, at de har tid nok til at lave opgaverne tilfredsstillende, så vil det øge stressniveauet,” siger Jørgen Andkær.

Han nævner, at en ny medarbejdertilfredshedsundersøgelse da også viser, at det er gået tilbage med tilfredsheden og motivationen i forhold til sidste år.

”Vi må forudsige, at elevtilfredsheden også falder, hvis vi ikke kan opretholde kvaliteten,” siger Jørgen Andkær.