Hurtig hjælp til frafaldstruede unge
Mikes billeder 111

Hurtig hjælp til frafaldstruede unge

Horsens og Hedensted kommuner og ungdomsuddannelser sætter ind med fælles her og nu-handling, når unge er ved at droppe ud af en uddannelse. Initiativet skal sikre, at de unge fastholdes i aktivitet, så et frafald bliver til omvalg.

Ingen unge skal ende hjemme under dynen, hvis de opgiver en ungdomsuddannelse. Inden for 24 timer skal der sættes ind med en løsning, der er målrettet den enkelte elev.
Det er ambitionen bag Garantiskolen, som i oktober blev etableret i Horsens og Hedensted kommuner.

Studievejleder Elsebeth Oxholm på Horsens Gymnasium synes godt om initiativet.

”Vi har lavet en aftale om at gå fuldt og helt ind i det nye garantiskolesamarbejde, hvor uddannelsesinstitutionerne i højere grad end hidtil arbejder sammen på kryds og tværs. Idéen er at lære hinanden at kende, så man altid ved, hvem man skal have fat i, når man sidder med en elev, der overvejer at skifte til for eksempel Social- og Sundhedsskolen,” forklarer Elsebeth Oxholm.

Løfter i flok
”Erfaringen viser, at en del af dem, der forlader en uddannelse, ikke kommer videre. Målet med Garantiskolen er at løfte i flok og at fastholde eleven i uddannelse. Om det er det ene eller det andet sted er ikke afgørende. Et vellykket skifte kan kun lykkes med en stor viden om hinandens uddannelser og forcer,” fastslår studievejlederen.

Horsens Kommune er tovholder på netværkssamarbejdet, hvor Ungdommens Uddannelsesvejledning også indgår. Studievejlederne på ungdomsuddannelserne og kommunens medarbejdere mødes formelt fire gange om året, og ellers er tanken, at de har løbende kontakt med hinanden via garantiskolenetværket.

”Garantiskolen kræver, at vi sætter den enkelte elev i centrum, så vi skal alle være lidt mere villige til at tænke i nye og mere fleksible baner,” siger Elsebeth Oxholm.

Silkeborg var først
Idéen om Garantiskolen stammer fra Silkeborg Kommune, hvor ordningen har fungeret med succes siden 2008.
Ifølge uddannelseschef Brian Krog Christensen, Silkeborg Gymnasium, har gymnasiet så lavt et frafald, at skolen formentlig er den uddannelsesinstitution i samarbejdet, der er mindst i spil i forhold til Garantiskolen.

”Men fra tid til anden opstår der situationer, hvor vi har glæde af at kunne trække på netværket. Der kan være tale om en elev, som på grund af en stor belastning for eksempel en forælders død har brug for en pause fra gymnasiets pensumkrav. Så kan vi hurtigt strikke en løsning sammen, hvor den unge går på produktionsskolen et stykke tid, hvorefter eleven kan vende tilbage til gymnasiet og tage det forsømte skoleår om,” forklarer Brian Krog Christensen.

Garantiskolen har efterhånden bredt sig til flere kommuner blandt andet Køge, Holstebro, Thisted, Brøndby og Hvidovre.