Du er her
TEMA

HR-chef: Fremtidens medarbejder er ekspert

Stærk faglighed og gode samarbejdsevner er kernekompetencer hos fremtidens medarbejder, mener HR-chef Mette Aagaard Hertz fra Novo Nordisk.
Af: Redaktionen

En stærk faglighed går ikke af mode – heller ikke i fremtiden, mener Mette Aagaard Hertz, der er chef for HR i den globale forskning og udvikling i Novo Nordisk.

“Vi vil især se efter, at kommende medarbejdere har en stærk faglighed, og at de er eksperter i et område. De skal være stolte over deres faglighed og have høje ambitioner på fagets vegne,” siger Mette Aagaard Hertz og uddyber:

“Det er simpelthen ikke nok at have overfladisk kendskab til et område – det kan vi ikke bruge til noget.”

Globaliseringen bør også smitte af på medarbejdernes CV.

“De skal have internationale erfaringer – ikke som turist – men fra studier eller arbejde i udlandet,” siger Mette Aagaard Hertz og tilføjer:

“Det er vigtigt, at man har bevæget sig ud af den osteklokke, man er vokset op i, så man har lært at begå sig i et andet miljø.”

Samarbejde er vigtigt
I fremtiden vil der fortsat være behov for selvstændige mennesker, påpeger Mette Aagaard Hertz.

“Vi har og får behov for mennesker, der kan tænke selv og tage ansvar for at indsamle informationer og samarbejde om at løse problemer,” siger hun.  

Mette Aagaard Hertz frygter lidt, at den individualisering, som finder sted blandt de unge, vil give udslag på fremtidens arbejdspladser.

“Det vil være et problem, hvis det viser sig, at de individualiserede unge ikke evner at samarbejde med andre. Vi skal fortsat opfinde ny medicin til folk med kroniske sygdomme, og det kræver, at medarbejderne samarbejder med hver deres tunge faglighed om at løse komplekse sager," siger hun.

Novo Nordisk ansætter årligt omkring 6.000 medarbejdere med vidt forskellig baggrund, men de nævnte kompetencer er en fællesnævner på tværs af fagligheder, fortæller HR-chefen.

Mette Aagaard Hertz tror ikke på skræmmekampagner om, at computerne erstatter medarbejderne i fremtiden.

“Vi overvejer naturligvis også, hvor vi med fordel kan automatisere processer som for eksempel håndtering og analyse af ufattelig store datamængder. Men det vil aldrig kunne erstatte behovet for mennesker, der kan løse komplekse problemer i fremtiden,” siger Mette Aagaard Hertz og henviser til, at Novo Nordisk regner med at udvide antallet af medarbejdere med cirka 20.000 mennesker inden for de næste 10 år.

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.

Annoncer