Her er de nye fag i gymnasiet
Gymreform_6

Her er de nye fag i gymnasiet

Informatik og design og arkitektur er nogle af de nye fag, som indføres med gymnasiereformen.

Politikerne har generelt lavet en gymnasiereform, som giver eleverne færre valgmuligheder for eksempel i valg af studieretninger.

Men der indføres også nogle få nye fag. Andre fag skifter navn og justeres i indhold, og så er der fag, som har været forsøgsfag, som nu bliver permanente.

Hhx:
Informatik C
indføres som obligatorisk fag samt som studieretningsfag på B-niveau. I aftalen beskrives informatik som et moderne almendannende og studieforberedende it-fag.

Historie B afløser det obligatoriske fag samtidshistorie B. Historie B skal også dække ældre historiske perioder.

Erhvervsjura bliver navnet for faget, som erstatter Erhvervsret C. Faget tones mod en erhvervsrettet profil og indføres også på B-niveau.

Htx:
Idéhistorie B
bliver obligatorisk fag i htx. Fagets indhold ændres, så faget får et teknologihistorisk, et idéhistorisk og et alment historisk indhold, står der i aftalen.

Informatik C skal kunne erstatte faget kommunikation og it C og indgår desuden som studieretningsfag på B-niveau. Faget kan desuden udbydes på C- og B-niveau i alle uddannelser.

Geovidenskab A og bioteknologi A har tidligere været forsøgsfag, men gøres nu til permanente fag og tilføjes fagrækken.

Programmering indføres på B-niveau som studieretningsfag.

Musik- og lydproduktion C bliver et permanent valgfag.

Digitalt design og udvikling A er et nyt teknikfag.

Stx:
Geovidenskab A og bioteknologi A
har kørt som forsøgsfag i flere år, nu gøres fagene permanente.

Informatik indføres og erstatter en række af de nuværende it-fag. Informatik skal kunne erstatte et af de naturvidenskabelige fag – bortset fra fysik – på både C- og B-niveau.

Design og arkitektur indgår som muligt obligatorisk kunstnerisk fag i stx. Faget beskrives som et fag med et almendannende indhold, som omfatter sammenhænge mellem design og designhistorie, arkitektur og idéhistoriske strømninger.

Kinesisk indføres som 2. fremmedsprog. Faget kan indgå som studieretningsfag helt på linje med de gymnasiale uddannelsers øvrige 2. fremmedsprog.

Spansk som fortsættersprog. Der går dog en rum tid, før de første elever kan vælge fortsætter-spansk, da faget først skal etableres som fag i folkeskolen.

Tegnsprog. Der sættes et udviklingsarbejde i gang, som muligvis kan gøre tegnsprog til et nyt valgfag.

Hf:
Der indføres ingen nye fag på hf. Til gengæld sker der mange andre ændringer. Læs om dem her.

Artiklen er opdateret 14.08.2017 klokken 12.40

Gymnasiereform 2016

Se den nye gymnasiereform her.