Gymnasium har 45 børn i Kenya
planfadder_red_ann-sofie_og_emilie_i_bondo_i_2012

Gymnasium har 45 børn i Kenya

Elever og lærere på Borupgaard Gymnasium sender hvert år mere end 100.000 kroner til Bondo i det vestlige Kenya og støtter på den måde 45 fadderbørn gennem udviklingsorganisationen Plan. Nu skal de til Afrika og se, hvad pengene er blevet brugt til.

Det startede med 16, så blev det til 30 og i dag har Borupgaard Gymnasium 45 fadderbørn i Bondo i den vestligste del af Kenya.
Hver måned donerer elever, lærere og resten af gymnasiets personale hver ti kroner til Plan Danmark, og på lørdag rejser syv elever og en lærer til Kenya for at se, hvad deres penge er blevet brugt til.

En af dem, der er i fuld gang med at pakke rejsetasken, er 3. g'eren Simon Albrechtsen. Han har været aktiv i Projekt Plan i alle sine tre år på Borupgaard Gymnasium.

”Jeg glæder mig helt vildt til at møde dem, vi støtter, på deres egen hjemmebane. Nu har man jo set så mange billeder af folk, der har det skidt, så det bliver helt sikkert specielt at stå midt i det selv,” siger han.

Elevernes eget projekt
Projekt Plan startede på græsrodsniveau blandt en gruppe 1. g'ere tilbage i 2011. Eleverne gik til ledelsen, der var med på idéen om et fælles fadderskab gennem Plan Danmark, og tre lærere meldte sig som sparringspartnere og tovholdere på projektet. En af dem er Thomas Borum Reuss.

”Som lærer hjælper jeg med at sætte struktur på tingene, men det er primært eleverne selv, der kører projektet,” siger han.

Thomas Borum Reuss forklarer, at der er tale om en meget flad struktur på projektet, der er opdelt i flere underudvalg, som selv styrer arbejdet med økonomien, kreative tiltag og pr.
Hele styregruppen mødes fast i et frikvarter hver anden uge.

Almendannelse er også at hjælpe Afrika
På lørdag flyver Thomas Borum Reuss til Kenya sammen med fem elever fra 3.g samt en fra 2.g og en 1.g.
I Bondo skal de besøge nogle af fadderbørnene, som alle er jævnaldrende med de danske elever.

”Det primære fokus for rejsen er at komme ned og se de mennesker i øjnene, som vi støtter hjemmefra. Vi skal besøge deres skoler og deres hjem for på den måde at få en idé om, hvordan et ungt menneskes liv ser ud i en anden verden end vores,” siger Thomas Borum Reuss.

Han mener også, at Projekt Plan bidrager til den almene dannelse af eleverne.

”De faglige ambitioner er skrevet ned med sort på hvidt, men dannelse er meget andet end, hvad formålsparagraffen siger. Med det her projekt tager vi fat i eleverne som samfundsborgere og opfordrer dem til at række ud mod verden og tage et socialt ansvar,” siger Thomas Borum Reuss.

Projektet sikrer uddannelse i Afrika
Borupgaard Gymnasium indsamler mere end 100.000 kroner om året til fadderbørnene i Bondo. Ifølge Signe Rugholt Carlsen, der er informationsmedarbejder hos Plan Danmark, er der tale om et helt unikt samarbejde mellem gymnasiet og udviklingsorganisationen, for det er første gang, et gymnasium går sammen og støtter hele 45 fadderbørn gennem Plan. Og pengene falder på et særdeles tørt sted.

”Bondo er et af de fattigste distrikter i Kenya, hvor omkring 60 procent af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen,” fortæller Signe Rugholt Carlsen.

De bidrag, gymnasiet giver, bliver ikke kun brugt på det enkelte fadderbarn. De kommer hele barnets lokalsamfund til gode. Pengene går blandt andet til at renovere skoler, efteruddanne lærere, bygge vandtanke og latriner på skolerne.

Druktur vs. dannelsesrejse til Kenya
Styregruppen bag fadderprojektet håber at kunne samle endnu mere likviditet, så de med tiden kan støtte specifikke projekter gennem Plan. Det gør de ved både at samle pant ind i skolens kantine og sælge kage, når der er arrangementer på skolen.

”De andre elever synes heldigvis også, det er et fedt projekt, så de bruger pantboksene og køber kagen,” siger Simon Albrechtsen og tilføjer:

”Der er så meget snak om fulde egoistiske gymnasieelever. Jeg synes, vores projekt vidner om noget helt andet.”

På lørdag går turen så til Kenya, hvor den lille gruppe skal være hele ugen. De første dage skal gå med at besøge fadderbørnene. De sidste to dage skal eleverne bearbejde det materiale, de får med fra deres besøg, så de har video og tekst at vise frem, når de er tilbage på Borupgaard Gymnasium igen i uge 13.