Gymnasiet til debat på Folkemødet

Gymnasiet til debat på Folkemødet

Dannelse, gymnasiets succes og brugerbetaling på videregående uddannelser var nogle af de emner, som blev debatteret på Folkemødet.

Gymnasieskolernes Lærerforening brugte Folkemødet til at få sat gymnasiet på dagsordenen.

Gymnasieskolen dækkede en del af debatterne.

Gymnasiets succes
Hvis skyld er det, at gymnasiet har mange elever og erhvervsuddannelserne for få, var et af temaerne.

"Vi er hamrende trætte af, at løsningen på erhvervsuddannelsernes manglende fremgang er, at vi skal gøre os dårligere," sagde Jens Boe Nielsen, formand for Gymnasieskolernes Rektorforening.
Læs hele artiklen i Har gymnasiet sejret ad helvede til?

Lær af gymnasiet
Gymnasiets succes var også til debat da Gymnasieskolernes Lærerforening og Rektorforening var værter.

”Jeg synes, man skal skele til, hvorfor der går så mange unge på de gymnasiale ungdomsuddannelser. Der må være noget at lære for erhvervsuddannelserne. De har afskaffet alt det, der hedder dannelsesfag. Det tror jeg, de unge savner. De vælger de gymnasiale uddannelser for at få faglige kompetencer og politisk dannelse,” sagde Gorm Leschly, formand for GL.
Genoplev debatten i DGS: For mange vælger gymnasiet.

Brugerbetaling på uddannelse
Er de danske unge for forkælede, når de frit får lov til at vælge uddannelse efter interesse, og hvad skal vi gøre for at gøre dem sultne efter andre uddannelser?
”Man bør indføre brugerbetaling, for eksempel 5.000 kroner per semester, på de videregående uddannelser. Jeg tror, de unge vil stille højere krav og reflektere over deres valg af uddannelse, når de skal betale for at læse,” sagde Mads Lundby Hansen, vicedirektør i CEPOS.
Læs mere fra debatten i Brug for sult i paradis.

Dannelse
GL slog sammen med
Danske Undervisningsorganisationers Samråd (DUS) et slag for dannelse. Til folkemødet blev pjecen Dannelse i uddannelse præsenteret.
”GL er medudgiver af Dannelsen i uddannelse, fordi dannelse også i fremtiden skal være en integreret og uadskillelig del af det danske uddannelsessystem," sagde Gorm Leschly.
Læs om
Lars Geer Hammershøjs tanker om dannelse og uddannelse. Han har forsket i dannelse på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet og været med til at skrive pjecen. Frem med dannelse i uddannelse.