Gymnasieskolen - 4 - særnummer - 2017

Udgivelsesdato: 
5. maj 2017
5. maj 2017 af Laura Engstrøm

På professor Vincent F. Hendricks’ Center for Information og Boblestu­dier på Københavns Universitet har de netop modtaget fondsmidler til at udvikle undervisningsmateriale om digital dannelse og falske nyheder til gymnasier og grundskolens udskoling. Her fortæller han om, hvordan han forestiller sig, at undervisningsmaterialet kan bruges i de fem fag matematik, dansk, historie, samfundsfag og engelsk.

Læs mere
5. maj 2017 af Laura Engstrøm

Passer vi ikke på, kan misinformation på nettet ende med at under­minere demokratiet. Løsningen, siger medieanalytiker Jan Birkemose, er mere digital dannelse på alle niveauer af samfundet. Og her spiller lærerne en afgørende rolle.

Læs mere
5. maj 2017 af Laura Engstrøm

Med den nye reform kommer lærerne ikke uden om at inddrage den digitale virkelighed i undervisningen. Dansk- og religionslærer Jan Aasbjerg Petersen er gået sammen med sin kollega, Johanne Larsen, der under­viser i engelsk og religion, om at skrive en undervisningsbog om digital dannelse.

Læs mere
5. maj 2017 af Laura Engstrøm

Journalist fra TV Avisen Erkan Özden har netop skrevet en e-bog med gode råd til, hvordan unge lærer at spotte misinformation på nettet. Inspirationen fik han, da han var ude med DR-projektet I Sandhedens Tjeneste, hvor han også kunne konstatere, at han måtte revidere sine fordomme om danske unge.

Læs mere