Gymnasieskolen - 2 - 2017

Udgivelsesdato: 
20. marts 2017
20. marts 2017 af Johan Rasmussen

Er du typen, som nøjes med at konstatere, at lønnen er gået ind sidst på måneden? Så er det måske en god idé at tjekke, hvad der rent faktisk står på din lønseddel.
Vi gennemgår her de to mest almindelige typer lønsedler, som gymnasielærere får.

Læs mere
20. marts 2017 af Johan Rasmussen

Anne Yde Vestergaard skal både rumme 12-tals elever og elever med rygsækken fuld af faglige nederlag. Skal hun fange alle, skal de kunne se sig selv og den verden, de lever i, siger hun.

Læs mere
20. marts 2017 af Johan Rasmussen

Uden variation bliver undervisningen kedelig. Og uden gode, tillidsfulde relationer til eleverne kan man ikke skabe den gode undervisning, siger lærer Thomas Bundgaard Rasmussen.

Læs mere

Et trygt miljø i klassen er afgørende for, at eleverne vil sige noget i timerne, siger Sara Krogh. Det forsøger hun at vænne sine elever til lige fra første dag.

Læs mere
20. marts 2017 af Hanne Hellisen

Man kan være nok så god didaktisk, men hvis man ikke brænder for sine fag, så mærker eleverne det hurtigt.

Læs mere
20. marts 2017 af Malene Romme-Mølby

Højere karaktergennemsnit, faldende elevfrafald og høj professionel kapital er synlige beviser på den gode skolekultur på Lemvig Gymnasium. Lærere og rektor fortæller her, hvorfor det er lykkedes.

Læs mere
20. marts 2017 af Tina Rasmussen

Elever og studerende tæn­ker ­mindre kreativt, når topkaraktererne uddeles til dem, der laver ­færrest fejl. Det er et kæmpe problem, når det, vi skal leve af, er ­innovation, mener forsker og professor Rane Willerslev.

Læs mere
20. marts 2017 af Runa Steppinge

Et nyligt gennemført innovativt tværinstitutionelt samarbejde med fokus på flygtningekrisen i EU har bidraget med et nyt didaktisk fokus på nye læringsfællesskaber og et bud på et konkret tværinstitutionelt samarbejde – helt i karrierelæringens ånd, skriver kronikørerne.

Læs mere
10. marts 2017 af

Rektorforkvinde Anne-Birgitte Rasmussens svar til Jan Maintz er under al kritik. Han må ikke kritisere Danske Gymnasier (tidligere Rektorforeningen) for at bruge et navn, der ikke er repræsentativt. Og når han kritiserer principløsheden på højeste sted, får han et svar af ringe lødighed. Måske er Anne-Birgitte Rasmussen bare mere fremadrettet end Jan Maintz?

Læs mere
10. marts 2017 af

I reformens udkast til de gymnasiale læreplaner foreslås internet til eksamen tilladt over en bred kam. Det er der gode grunde til, men der er problematiske aspekter ved dette, som samlet set må betyde, at vi i det mindste ikke byder dette tiltag velkommen som en selvfølgelighed.

Læs mere