Gymnasieskolen - 11 - 2016

Udgivelsesdato: 
19. december 2016
19. december 2016 af Malene Romme-Mølby

Om eleverne får den samme karakter til eksamen som i årskarakter, er ikke relevant, for de bedømmes efter forskellige kriterier, lyder kritikken af en ny analyse.

Læs mere
19. december 2016 af Andreas Rasmussen

Elevmangel kostede Hans-Arne Hausted jobbet. Nu vil han bare gerne have lov til at undervise igen. Men hans alder står i vejen.

Læs mere
19. december 2016 af Aandreas Rasmussen

Følelsen af at blive holdt ude af arbejdsmarkedet går igen hos en række ledige GL’ere over 60 år. De oplever ikke, at gymnasiesektoren er en mulighed for dem, selvom de gerne tager endnu en tørn.

Læs mere
19. december 2016 af Aandreas Rasmussen

"Vi er uønskede på gymnasierne." Sådan er oplevelsen hos en række gymnasielærere over 60, der alle forsøger at finde nyt job. De skal søge i andre sektorer, mener Dansk Erhverv.

Læs mere
19. december 2016 af Morten Jest

Neoliberale managementteorier presser arbejdstagerne på et stadig vildere arbejdsmarked, der dyrker ungdoms­idealer, siger den franske forfatter Pierre Lemaitre. Han har skrevet en roman om problemerne. Set fra en ældre arbejdsløs’ synspunkt.

Læs mere
19. december 2016 af Tina Rasmussen

"Den gode relation er grundlaget for, at man fagligt kan komme langt med en klasse."

Læs mere
19. december 2016 af Carl Juul Nielsen

Næste års nedskæringer er udfordring nummer et for skolerne. Det var tillidsrepræsentanterne enige om på årets repræsentantskabsmøde i GL. Udfordringen bliver ikke mindre af, at den nye gymnasiereform skal implementeres i 2017.

Læs mere
19. december 2016 af Carl Juul Nielsen

Lærerne skal huske deres kerneopgave på trods af sektorens nedskæringer, lød det fra GL’s formand, Annette Nordstrøm Hansen, da hun aflagde sin mundtlige beretning på repræsentantskabsmødet.

Læs mere
19. december 2016 af Carl Juul Nielsen

De mere end 40 forskellige faglige foreninger blev på repræsentantskabsmødet honoreret med GL-prisen 2016.

Begrundelsen lød blandt andet, at foreningerne inspirerer og sikrer et højt fagligt niveau i gymnasieskolernes fag.

Læs mere
19. december 2016 af Carl Juul Nielsen

Flere elever skal vælge tre fremmedsprog med den nye gymnasiereform, lyder ambitionen fra partierne bag gymnasiereformen. Men hvor mange flere elever der skal vælge flere sprog, før reformen er en succes, er ikke til at vide.

Læs mere
19. december 2016 af Johan Rasmussen

Politikernes ønske om synlige resultater er godt i gang med at ødelægge skolen, mener den tyske professor Andreas Gruschka.

I dag er eleverne blevet gode til at løse en test, men de har i mellemtiden mistet evnen til at lære at forstå.

Læs mere
19. december 2016 af Jens Jakob Horsholt

Vil man tage tanken om den enkelte elevs læring alvorligt, betyder det, at både den enkelte elev og elevens lærer må tage større ansvar for elevens læring. Eleven bliver dermed studerende, og læreren vejleder og facilitator – en god udvikling for begge parter, skriver kronikøren.

Læs mere