Gymnasielærere underviser dygtige folkeskoleelever
Matematik

Gymnasielærere underviser dygtige folkeskoleelever

Fagligt stærke folkeskoleelever bliver ikke udfordret nok i folkeskolen, mener matematiklærer Nynne Afzelius. Derfor underviser hun nu københavnske 9. klasseelever i matematik C.

Tænk hvis folkeskoleelever frivilligt valgte at tage matematik C allerede i 9. klasse. Det er tilfældet i København. Nørre Gymnasium fik tidligere i år ideen med at udbyde matematik C til københavnske 9. klasseelever. Gymnasiet håbede på, at der ville være nok elever, så de kunne danne en enkelt klasse. Men mange flere var interesserede, og i alt 100 elever startede efter sommerferien.

Stor interesse
Nynne Afzelius, der er matematiklærer på Nørre Gymnasium, udarbejdede en test i basale regnefærdigheder, og mere end 100 8. klasseelever tog den i foråret. Heller ikke informationsmødet, hvor gymnasiet gjorde det klart, hvor meget de krævede af folkeskoleeleverne, kunne skræmme de motiverede folkeskoleelever væk.
”Vi var meget overvældede af interessen. Derfor allierede vi os med Gladsaxe Gymnasium, så vi kunne optage alle de håbefulde elever på matematik C,” fortæller Nynne Afzelius.

De kan bare gå
Når skoledagen slutter på folkeskolerne, valfarter 9. klasseeleverne en gang om ugen til de to gymnasier for at blive undervist i matematik C. Et par lørdage vil der også være undervisning for, at timetallet skal gå op.
”Det er super spændende at møde yngre elever, som er så motiverede, at de aktivt har tilvalgt mit fag,” siger Nynne Afzelius.
Selvom motivationen er i top, kan hun sagtens mærke, at eleverne er yngre og knap så modne. De kommer til at grine af andre ting og mister hurtigere koncentrationen.
”Som lærer er det også en udfordring at vide, at de bare kan vælge mig fra, hvis de ikke synes, at undervisningen er spændende. Men jeg kan dog heller ikke bare gøre undervisningen til sjov og gøgl, for jeg skal følge bekendtgørelsen og undervisningsplanen for matematik C,” siger hun.

Dygtige elever bliver ikke udfordret
De dygtige elever bliver ikke udfordret nok i folkeskoleklassen, mener Nynne Afzelius. Men hun kan godt forstå hvorfor.
”Jeg kan forestille mig, at der i en folkeskoleklasse er et endnu større spænd mellem elevernes faglighed end, hvad vi oplever i gymnasiet. Når der er en betydelig gruppe fagligt svage elever, er man tilbøjelig til at prioritere de svage. Og jeg bakker fuldt op om tanken,” siger hun.
”Som lærer kan man ikke nå 28 elever på vidt forskellige niveauer. Det er en umulig opgave. Derfor er der en del folkeskoleelever, der ikke bliver udfordret nok. Akkurat som der er nogle dygtige gymnasieelever, der heller ikke bliver udfordret nok,” siger Nynne Afzelius.
Hun håber, at folkeskolelærerne ser matematikundervisningen som en assistance.
”Det er bestemt ikke, fordi vi tænker, at folkeskolelærerne ikke gør deres arbejde godt nok. Men måske kan vi gøre det endnu bedre i fællesskab,” siger hun.

Nye muligheder for studieretninger
Foreløbig er matematik C til 9. klasser et pilotprojekt, der kører dette skoleår.  Sidste år havde Nørre Gymnasium succes med en astronomiklasse også for 9. klasseelever.
”Denne gang har vi sat barren noget højere ved at vælge matematik C. Nu må vi se, hvordan evalueringerne bliver, og om vi fortsætter,” siger Nynne Afzelius.
Hun er dog ikke i tvivl om, at de fortsætter med at lave en form for undervisningstilbud til 9. klasseeleverne. Men om det skal være et obligatorisk fag eller et valgfag, det vil tiden vise. Hun kan godt forestille sig, at sprogfagene er relevante i lignende sammenhæng.
Hvis der er mange af 9. klasseeleverne, der starter på Nørre Gymnasium til næste år, kunne det måske også være muligt at starte en studieretning for elever, der allerede har matematik C. De kunne så få et ekstra A-fag eller undervisning på universitetet. Men det er blot drømme indtil nu, understreger Nynne Afzelius.

Forhindrer frafald
Ud over at gymnasiet er forpligtet til at have broforløb, hvor denne matematikundervisning nok må betegnes som et udvidet broforløb, så er samarbejdet givtigt for alle parter, mener Nynne Afzelius. Som lærer er det spændende at blive udfordret med nye typer elever. Gymnasierne får også mulighed for at reklamere lidt for sig selv, og folkeskoleeleverne får et indblik i gymnasielivet. Nynne Afzelius håber, at indblikket kan forhindre frafald og omvalg.
”Jeg tror også, at vores matematikelever får et indtryk af, at det faktisk kan betale sig at gøre sig umage,” siger Nynne Afzelius.