Gymnasielærer vinder pris
Suzan Desezar Undervisningsmiddelpris

Gymnasielærer vinder pris

Suzan Desezar fik i dag Undervisningsmiddelprisen for sit store arbejde med at skabe en videobaseret i-bog om bandeproblematik i Mellemamerika.

En suveræn vinder – Sådan beskrev formanden for Undervisningsmiddelprisudvalget, Claus Skovbjerg, dagens vinder på Danmarks Læringsfestival i Bellacentret i København.

Den suveræne vinder er i-bogen En la pandilla somos familia, der er udarbejdet af gymnasielærer Suzan Desezar, der underviser i spansk og mediefag på Høje-Taastrup Gymnasium.

“Bogen skiller sig så meget ud, at det i år er et meget enigt prisudvalg, der giver førsteprisen til Suzan Desezar,” sagde Claus Skovbjerg.

Håndholdt dokumentar
En la pandilla somos familia er en videobaseret i-bog til spanskfaget i ungdomsuddannelserne.

Den kredser om bandeproblematikken i Mellemamerika herunder regionale forskelle og den sociale og historiske baggrund for banderne med emner som borgerkrig, fredsproces og stigmatisering. Den indeholder 50 interview i form af transskriberede spanske videoer forsynet med danske undertekster.
Materialet lægger op til tværfagligt samarbejde med engelsk, samfundsfag, religion og billedkunst.

“Bogen har et helt specielt visuelt udtryk, som virker håndholdt og dermed forstærker opfattelsen af noget dokumentarisk. Vi kommer tæt på kilden, og det forstærker nysgerrigheden. Samtidig formår bogen på original vis at vende didaktikken på hovedet,” sagde Claus Skovbjerg.

Virkelighed ind i klasselokalet
Det var en glad og stolt gymnasielærer, der modtog hæderen og prisen på 45.000 kroner.

“Det betyder meget, at jeg får mulighed for at få opmærksomhed om mit materiale. Det er der nemlig brug for, da i-bogen ikke umiddelbart er lige så overskuelig som en bog, man kan bladre i,” sagde Suzan Desezar til gymnasieskolen.dk

“Det tager noget tid at sætte sig ind i et nyt materiale, men den tid har lærerne ikke, fordi alle har så travlt.”

Suzan Desezar mener, at det er dokumentargenren, der får hendes materiale til at skille ud.

“Jeg har interviewet aktørerne, og det er nok med til at give en autencitet, som gør indtryk, fordi vi ofte arbejder med fiktion i sprogfagene. Materialet bliver et vindue ud til verden, som vi normalt ikke kender,” sagde Suzan Desezar.

Med materialet har hun ønsket at bringe virkeligheden ind i klasselokalet og give modspil til den ensidige fortælling, som hun føler, medierne bringer om området.

“Min idé har hele tiden været at sætte ansigt på og give krop til nogle af de problemstillinger, der er i regionen,” sagde Suzan Desezar, inden hun hastede videre til receptionen med fejring af prisen.

Endnu en gymnasievinder
Ud af 52 indsendte undervisningsmidler havde prisudvalget nomineret tre værker til opløbet om at få tildelt førsteprisen og de to andenpriser.

Andenpriserne gik til Grafiske romaner, der er beregnet til gymnasieniveauet og skrevet af Mimi Olsen og Hans-Christian Christiansen samt Lydspor, der er beregnet til folkeskolens indskoling og forfattet af Landsnetværket af folkekirkelige skoletjenester.

Prisen er sponsoreret af Undervisningsministeriet og fagbladene Gymnasieskolen, Folkeskolen, Uddannelsesbladet og Frie Skoler.

Gymnasieskolen bringer snart et længere interview med Suzan Desezar.

Se mere om En la pandilla somos familia herunder:

youtube://v/h5WuWZPbsjk