Gymnasieelever skal lokke flere unge til Vadehavet
Vadehavscentret04_2

Gymnasieelever skal lokke flere unge til Vadehavet

Vadehavscentret i Ribe vil gerne have flere unge inden for dørene. Elever fra Gammel Hellerup Gymnasium har givet museet gode idéer.

Hvordan får man flere unge til at interessere sig for vadefugle, spættede sæler og tidevand?

Det spørgsmål har fire klasser fra Gammel Hellerup Gymnasium arbejdet med i den sidste måned.

Projektet er et samarbejde mellem det nordkøbenhavnske gymnasium og Vadehavscentret i Ribe.

”Idéen kom fra et par af gymnasiets lærere, der flere gange har haft klasser med på tur herovre. En af vores store udfordringer er at tiltrække flere unge til udstillingerne, så jeg syntes, det var en fantastisk idé,” fortæller Klaus Melbye, der er leder af Vadehavscentret.

Museet står foran en stor ombygning, der skal stå færdig i 2016. I den forbindelse skal der laves helt nye udstillinger.

Tænke kreativt
Eleverne på Gammel Hellerup Gymnasium – to 1.g-klasser og to 2.g-klasser – har arbejdet med projektet i biologi eller bioteknologi, som de har på A-niveau, og i dansk.

I biologi og bioteknologi har de beskæftiget sig med den faglige vinkel. I dansk har der været fokus på det formidlingsmæssige.

Delt op i grupper på tværs af klasserne skulle eleverne først arbejde med faglige spørgsmål som ”Hvorfor er sælen god til at holde vejret?” og ”Hvordan finder trækfuglene vej? Næste skridt var at finde på et konkret koncept.

”Eleverne skulle finde ud af, hvordan de kunne formidle stoffet på en alternativ og interessant måde. Vi gav dem forskellige øvelser, så de blev tvunget til at vende tingene på hovedet og tænke kreativt,” fortæller Signe Mentzel Vie, der underviser i dansk og biologi på Gammel Hellerup Gymnasium og er en af de i alt syv lærere, der har været med i projektet.

Fange publikum
Når eleverne havde styr på deres idé, kom danskfaget på banen, fortæller hun. Her skulle eleverne skrive en tekst, der enten kunne bringes på en planche, læses op eller bruges i en film.

”Det har været lærerigt for dem at finde frem til noget, som er tro mod det faglige, men samtidig kan fange publikum,” siger Signe Mentzel Vie og tilføjer:

”Det giver desuden en fælles referenceramme, som jeg kan trække på i undervisningen fremover.”

Som en trækfugl
Eleverne kom på mange idéer. En af grupperne arbejdede for eksempel med at lave et udstillingsrum, hvor man skulle ”se igennem en sæls øjne”. En anden gruppe fandt på, at man kunne lave en labyrint, hvor man som gæst skulle forestille sig, at man var en trækfugl. Kun ved at kende de egenskaber, en trækfugl bruger på sin lange rejse, ville man kunne komme gennem labyrinten.

Klaus Melbye fra Vadehavscentret er imponeret over elevernes idérigdom.

”Jeg synes, at de har været rigtig kreative, og der var samtidig en dyb faglighed i mange af idéerne. Ikke alle er realistiske, men hovedparten af inputtet tager vi bestemt med i vores videre arbejde med at udvikle vores nye bygning og nye udstillinger,” siger Klaus Melbye.

Begejstrede elever
Signe Mentzel Vie er også glad for udbyttet af projektet.

”Eleverne har fået enormt meget ud af, at der var en ekstern modtager. De har oplevet, at det, de har arbejdet med i timerne, kan bruges i den virkelige verden og faktisk har en betydning,” siger hun.

Gymnasiet har tidligere lavet lignende projekter med Zoologisk Museum og Experimentarium, og står det til Signe Mentzel Vie, er det ikke sidste gang, man søger udfordringer uden for skolens mure.

Også eleverne har været været begejstrede for projektet. En af dem er 17-årige Anton Rinder Pabijan, der går i 1.z.

”Det har været spændende at få indblik i den proces, det er at lave en udstilling. Og så har det også været spændende at arbejde på tværs af klasserne og blive udfordret af nogle nye hoveder,” siger han.