Gymnasieelever bød på mad til hjernen
No image

Gymnasieelever bød på mad til hjernen

Et tomt butikslokale i Ishøj Bycenter blev for en enkelt aften omdannet til en restaurant, da elever fra Cph West bød på fireretters middag med fokus på madspild.

”Undskyld, men må jeg spørge, hvad det er, I er i gang med?”

Det er fredag eftermiddag i Ishøj Bycenter. Kvinden er stoppet op med sin indkøbsvogn for at kigge ind i det åbne butikslokale, hvor en håndfuld gymnasieelever myldrer rundt med stole, servietter og bestik. Udenfor passerer en lind strøm af shoppelystne mennesker forbi, selvom de tre opdækkede langborde tiltrækker adskillige nysgerrige blikke.

”Vi laver restaurant, skal du spise med?” svarer en af gymnasiedrengene med et stort smil.

Det må dog blive ved tilbuddet, for der er egentlig ikke plads. Alle tres spisebilletter er for længst blevet solgt.

Til en pris på 75 kroner for en fireretters menu, er det måske heller ikke overraskende, at eleverne fra Cph West kan regne med fuldt hus til aftenens arrangement – en pop up-restaurant i den gode sags tjeneste, hvor gæsterne kan få inspiration til at udnytte resterne i køleskabet på nye måder i stedet for at smide dem ud.

Iværksætteri på menuen
Pop up-restauranten er en del af projektet Feed your brain, som blev skudt i gang i februar. Projektet er et samarbejde mellem Cph West og Meyers Madhus, hvor en række mad- og iværksætteraktiviteter skal gøre eleverne mere bevidste om kost, sundhed og innovation.

Målet med restauranten er derfor ikke kun at gøre gæsterne opmærksomme på madspild, men også at give gymnasieleverne et unikt indblik i, hvad det kræver at åbne en restaurant. Det fortæller lærer på Cph West Jørgen Gregersen, der er tilknyttet projektet.

”Vi vil gerne bringe elevernes kompetencer og idéer i spil. Derfor har de fået til opgave at levere et færdigt produkt, hvor de undervejs har skullet forholde sig til alle de beslutninger og udfordringer, der er forbundet med at starte en restaurant op,” siger Jørgen Gregersen.

Lærer Jørgen Gregersen giver eleverne en sidste peptalk før gæsternes ankomst.  Foto: Jasper Carlberg

Derfor er det også eleverne selv, der har stået for alt benarbejdet – både at skaffe lokaler, indhente de nødvendige tilladelser, økonomi, reklame og koncept.

”Som undervisere har vi selvfølgelig til opgave at vejlede dem, men på denne måde får eleverne en fornemmelse for, hvad det vil sige at arbejde målrettet med et projekt som dette. Det kan godt lykkes, men det kræver hårdt arbejde,” siger Jørgen Gregersen.

Sjov og sammenhold
Da klokken bliver 18.30, og gæsterne så småt begynder at ankomme, har eleverne hver sin opgave at passe. Nogle tager imod gæsterne og viser dem på plads, mens andre får hjælp af de professionelle kokke fra Meyers Madhus til at anrette maden i det dertil indrettede køkkenområde.

Bag afskærmningen står 18-årige Suna Gultekin parat. Hun går i 2.g på hhx på Cph West og er en af de elever, der har til opgave at servere maden for gæsterne i løbet af aftenen. Hun er spændt og en smule nervøs, men synes, at hele forløbet har været spændende.

”Det har været sjovt at prøve. Vi har selvfølgelig skullet tænke på mange forskellige ting, men det har faktisk ikke været så hårdt, som jeg troede. Det har været hyggeligt og har givet et godt sammenhold i klassen,” siger Suna Gultekin.

Ovre i baren står 18-årige Ibrahim Almas og 19-årige Abdullah Jassem klar til at skænke drikkevarer til de betalende gæster. Begge drenge synes ligesom Suna Gultekin, at restaurantprojektet har været en sjov og lærerig opgave.

Abdullah Jassem, 18, og Ibrahim Almas, 19, står klar til at betjene tørstige gæster i baren.  Foto: Jasper Carlberg

”Det har været godt, fordi vi har skullet tænke ud af boksen. Vi har selv været nødt til at finde ud af det meste. Hele forløbet omkring madspild har været ret spændende, så det er fedt, at vi også får lov til at bruge det til noget,” siger Ibrahim Almas.

Gourmetrester fra køleskabet
Aftenens menu, der blandt andet består af cremet rodfrugtsuppe, confiteret oksespidsbryst og rødgrød i nye klæder, er da heller ikke tilfældigt sammensat. Den består derimod af enkle råvarer, hvoraf mange kan findes i køleskabet derhjemme

I takt med at de enkelte retter serveres for de spisende, fortæller kokkene fra Meyers Madhus, hvordan man med lethed kan udnytte tørt brød til at lave sprøde croutoner, eller sylte sine grøntsager, når de bliver lidt slatne.

Det er dog ikke kun maden, der er god for samvittigheden. Da desserten bliver båret ud, og de mætte gæster begynder at bryde op, er der små 3.000 kroner i overskud i pengekassen. Det er penge, som skal bruges til velgørenhed, fortæller Jørgen Gregersen.

”Vi har fra starten forventet, at vi ville tjene en smule på det. Derfor har eleverne besluttet, at pengene skal gå til et lokalt projekt for udsatte unge i Ishøj,” siger han.

Feed your brain-projektet

Feed your brain er et partnerskab mellem Cph West og Meyers Madhus.

Projektet omfatter eleverne på stx, hhx, htx og Cph West 10.

Feed your brain har fået bevilliget en million kroner fra partnerskabspuljen fra Ministeriet for Sundhed og forebyggelse mod en medfinansiering fra Cph West.