Græs og demokrati til egyptiske skoler
Egyptiske lærere dk

Græs og demokrati til egyptiske skoler

Demokratisk undervisning satte sindene i kog, da danske gymnasielærere mødte deres egyptiske kolleger. Men lærer Malene Friis glæder sig til at samarbejde med egypterne. Måske skal der også rives nogle mure ned.

Lærere på tværs af landegrænser kan hurtigt få meget at tale om. Det er Malene Friis’ oplevelse efter, at hun har deltaget i GLs dialogprojekt med egyptiske skoler. Ni danske gymnasielærere deltager sammen med hende. Som en del af projektet var 16 egyptiske lærere i Danmark før sommerferien. De besøgte blandt andet fem danske gymnasier for at deltage i undervisningen og videndele med danske lærere. Malene Friis underviser i historie og spansk på Avedøre Gymnasium, som egypterne også besøgte i flere dage.
Da egypterne var på besøg, havde skolens elever sidste skoledag. Derfor sad mange af eleverne på græsset og hyggede. Det gjorde stort indtryk på egypterne. En lærer sagde til Malene Friis.
”Sådan skal de egyptiske skoler også være efter revolutionen. Vi skal fjerne alle murer omkring skolerne og plante græs,” fortæller Malene Friis.
Den egyptiske lærer forklarede, at der uden om statsskolerne altid var høje mure.
”At nedrive murerne og plante græs symboliserede frihed for den egyptiske lærer. At man ikke længere skal lukke eleverne inde,” siger Malene Friis.
To af de egyptiske lærere boede hos Malene Friis. Den ene var historielærer og politisk aktiv. Det gav hurtigt anledning til nogle gode samtaler.
”Det var meget spændende at høre hans tanker om forskellige politiske og historiske begivenheder, som jeg selv har fulgt meget med i,” siger Malene Friis.
Men det blev også tydeligt for Malene Friis, hvordan det politiske liv havde slidt på ham.
”Jeg tror ikke, at han sov meget, da han var her. Han virkede urolig og fulgte meget med i de arabiske nyheder – også om natten,” fortæller Malene Friis.

For stor klasseforskel
Næste planlagte aktivitet i GLs dialogprojekt er i september. To danske gymnasielærere tager til Egypten for at holde seminarer for de egyptiske lærere om, hvordan man kan motivere flere unge til at læse naturvidenskabelige fag. Sidenhen vil der være seminarer i Egypten med danske og egyptiske lærere, der skal videndele om frafaldsproblemer, kønsproblemer i uddannelsessystemet og skoledemokrati.
Malene Friis skal deltage i seminaret om skoledemokrati. Da egypterne gæstede Danmark, tog de allerede hul på at drøfte, hvad seminaret skal handle om. Det gav de danske lærere en god indsigt i, hvad egypterne er oppe imod. Malene Friis og de andre danske lærere fortalte de egyptiske kolleger, at der er flere måder at undervise i demokrati på: De kan fortælle om det danske demokrati. De kan også undervise på demokratisk vis. En tredje mulighed er at oprette elevråd eller andre instanser, der inkluderer eleverne i beslutningsprocessen. De egyptiske lærere reagerede stærkt på forslaget om at undervise på demokratisk vis, hvor elever for eksempel prøver at have forskellige roller i diskussioner og at argumentere for forskellige synspunkter.
”Lærerne mente, at det var for stor en mundfuld, hvis eleverne skulle lære at forsvare og respektere forskellige holdninger. Det er der alt for stor klasseforskel i Egypten til,” siger Malene Friis.
Hun mener, at det først og fremmest bliver elevråds-delen og eksempler på vores demokrati, som de kommer til at arbejde med på seminaret. Det bliver uden tvivl interessant at deltage i seminaret om skoledemokrati i Egypten i december, mener Malene Friis, der glæder sig til at møde sine egyptiske kolleger i deres eget land.