GL og rektorerne samles om nye lærere
No image

GL og rektorerne samles om nye lærere

Der er nok at få styr på for de nyuddannede lærere i første job. Men ikke alle skoler har faste procedurer for modtagelse af nye lærere. Det vil GL og Rektorforeningen gerne ændre på.

Der skal tages godt imod nye lærere – det understregede Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) og Rektorforeningen for nylig, da de blev enige om en række anbefalinger til at sikre, at nye lærere får en god start på lærergerningen. Formanden for GL, Gorm Leschly, fremhæver især mentorordning og tilbud om kurser i almen pædagogik og fagdidaktik, hvis man ikke har pædagogikum.
”Det er vigtigt, fordi vi ved, at det er en stor udfordring at komme direkte fra universitetet og ud og undervise på de gymnasiale uddannelser,” siger Gorm Leschly.
Han understreger dog, at nye lærere skal fastansættes og i pædagogikum første år – de regler skal der ikke ændres ved. GL vil fortsat arbejde for, at flere nyuddannede kommer i pædagogikum. En undersøgelse foretaget af Gymnasieskolernes Lærerforening sidste år viste, at op mod halvdelen af de nyuddannede lærere ikke kommer i pædagogikum det første år, på trods af at det er i strid med bekendtgørelsen om undervisningskompetence i de gymnasiale uddannelser.
Undtagelsesvis kan pædagogikum udsættes et år, men så bør skolerne have meget fokus på de nyuddannede med nogle af de tiltag, som GL og Rektorforeningen nu anbefaler.

Mentor en aktiv medspiller
”Det er vigtigt at tage godt imod de nye lærere, da det er en kompliceret affære at starte som lærer i gymnasiet. Både fordi man skal lære alle de nye fagbekendtgørelser at kende, men også fordi gymnasierne er vidt forskellige,” siger Jens Boe Nielsen, formand for Rektorforeningen.
Gorm Leschly håber, at skolerne vil tage mentorordningen seriøst og lave jobbeskrivelser for mentorerne.
”En mentor skal kunne tage rollen på sig og blive en aktiv medspiller, der kommer med konkrete invitationer til den nye lærer. For vi ved, at man som ny lærer kan opleve en form for kaos og blive i tvivl om, hvad man kan bruge mentoren til,” siger Gorm Leschly.
De to foreninger giver også eksempler på aktiviteter for den nye lærer og mentoren. For eksempel kan den nye lærer få en fornemmelse af det faglige niveau ved at overvære mentors undervisning, og mentor kan vise og diskutere undervisningsmateriale og -forløb. Tilbud om kollegial sparring og supervision i faggruppen eller i lærerteam kan også med fordel indgå i en faglig og pædagogisk introduktion.
 ”Vi har ønsket, at anbefalingerne er i lidt generelle betragtninger, fordi uddannelsesinstitutionerne er så forskellige. For os er det vigtigt at sætte modtagelsen på dagsordenen. Så regner vi med, at rektorerne sammen med tillidsrepræsentanterne bliver enige om den modtagelse, som passer til deres skole,” siger Jens Boe Nielsen.
GL har i flere år sendt breve ud til skolerne med anbefalinger til, hvordan man bedst tager imod de nye lærere. Gorm Leschly pointerer, at det ikke er tilfældigt, at de fælles anbefalinger kommer nu.
”Det er blevet mere synligt det sidste par år, hvor hårdt det er at starte som gymnasielærer. Flere unge lærere går ulykkeligvis ned med flaget. Det er tankevækkende. Derfor tog vi initiativ til, at vi i fællesskab kunne komme med nogle anbefalinger, som hjælper de nyuddannede lærere godt på vej,” siger Gorm Leschly.

• Net-nyheden, Den gode modtagelse giver den bedste lærer, på gymnasieskolen.dk fortæller om fast ansættelsesprocedure, supervision og mentorordning på Holstebro Gymnasium.
  • GL og Rektorforeningens anbefalinger ligger på GLs hjemmeside. Der er også inspiration til, hvordan man kan få alle de praktiske ting til at falde på plads, når der er ansat nye lærere på skolen.