GL-formand: Skolers pædagogikum-tal skal frem i lyset
picture-895-1403179656

GL-formand: Skolers pædagogikum-tal skal frem i lyset

Det skal fremgå af den enkelte skoles hjemmeside, hvor mange lærere der har været i pædagogikum, mener Annette Nordstrøm, der er formand for GL. Det skal presse flere skoler til at overholde reglerne, lyder begrundelsen.

Når kommende gymnasieelever og deres forældre klikker sig ind på et gymnasiums hjemmeside, skal de kunne se, hvor mange af skolens lærere der har pædagogikum.

Forslaget kommer fra Annette Nordstrøm Hansen, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Hun er utilfreds med, at en del gymnasier bryder reglerne på området og lader fastansatte lærere undervise i et år eller mere, inden de får lov til at komme i pædagogikum.

”Det er helt uacceptabelt, at mange lærere må vente på at komme i pædagogikum. Dels er det et voldsomt pres for den enkelte lærer ikke at få nogen pædagogisk vejledning, dels svækker det kvaliteten af undervisningen,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Nye veje
Ifølge pædagogikumbekendtgørelsen skal gymnasielærere i pædagogikum i det første år, de er fastansat. Men i sidste skoleår kom mindst 40 procent af de nye fastansatte lærere ikke i pædagogikum, vurderer GL.

”Det her er ikke et nyt problem. GL har utallige gange rettet henvendelse til både de enkelte skoler og Undervisningsministeriet, men problemet er stadig ikke løst. Nu må man gå nye veje,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

De 40 procent er GL kommet frem til ved at sammenholde Undervisningsministeriets opgørelse over pædagogikumkandidater med GL’s egen årlige beskæftigelsesundersøgelse, hvor skolernes tillidsrepræsentanter oplyser antallet af nye fastansatte lærere.

Hvem overholder reglerne?
Hun mener derfor, at ministeriet fremover skal kræve, at skolerne på deres hjemmeside skal oplyse, hvor mange af deres lærere der har pædagogikum eller er i gang med at tage det.

”Det vil lægge et pres på skolerne. Det vil synliggøre, hvem der ikke overholder reglerne. Jeg er generelt ikke tilhænger af at hænge enkelte skoler ud på nettet. Men samtidig må vi bare erkende, at der skal findes nogle metoder, der sikrer, at vi får de pædagogikumstillinger, der er behov for,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Rektorer: Vi gør det bedst mulige
Fornand for Gymnasieskolernes Rektorforening, Anne-Birgitte Rasmussen, ønsker ikke at kommentere forslaget. Hun mener, at skolerne gør det så godt, de kan, når det handler om at få sendt nye lærere i pædagogikum.

”Når nogle må vente, er det fordi, den enkelte rektor er nødt til at se på skolen som helhed. Der et vist antal timer, der skal læses, for at hverdagen kan fungere,” siger hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Undervisningsministeriet.

Læs mere om pædagogikum i det nye nummer af Gymnasieskolen her