GL-formand: Hhx skal ikke stjæle fra stx
Folkemødet hhx

GL-formand: Hhx skal ikke stjæle fra stx

Tonerne gik højt, da forskellen i taxametersystemet var til debat på Folkemødet.

Det er ikke i orden, at handelsgymnasierne får mindre i taxametertilskud end de almene gymnasier, mener Carsten Hogrefe, der er vicedirektør på Handelsgymnasiet Vestfyn.
Derfor havde han indbudt til en åben debat på Folkemødets anden dag.

”Jeg vil gerne opfordre til, at man får rettet den detalje, at stx ubegrundet har fået 900.000.000 kroner for meget siden august 2013,” indledte Carsten Hogrefe debatten.

Han henviste til, at undervisningsminister Christine Antorini (S) i efteråret sidste år konkluderede, at der var en ubegrundet forskel på taxametertilskudet mellem hhx og stx.
Stx fik 4.400 kroner mere per elev end hhx.
De 900.000.000 kroner er Carsten Hogrefe kommet frem til ved at gange de 4.400 kroner med antallet af stx-elever.

Samme overenskomst
”Vi kan simpelthen ikke leve med den forskel, fordi det giver os dårligere betingelser. Det ser vi for eksempel, når vi skal rekruttere nye lærere, hvor vi ikke har økonomi til at matche forholdene på det almene gymnasium,” sagde Carsten Hogrefe.

Forskellen i taxametret har været begrundet med, at der tidligere var forskellige overenskomster på de to uddannelser. Men efter OK 13 gælder den samme overenskomst på uddannelserne.

Tag penge fra stx
Carsten Hogrefe foreslog, at der bliver rådet bod på fejlen ved, at hhx-uddannelserne får 3.400 kroner ekstra per elev. Det skal ifølge Carsten Hogrefe finansieres ved, at stx-uddannelserne får 1.000 kroner mindre per år, indtil en ny taxameterordning bliver fundet.

Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening var også mødt op og kunne bestemt ikke tilslutte sig forslaget.

”Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor du foreslår, at hhx skal stjæle fra stx,” sagde Annette Nordstrøm Hansen og tilføjede:

”Vi skal i stedet stå sammen og kræve, at uddannelserne selvfølgelig skal have de penge, som det koster at drive undervisningen.”

Det er en forkert strategi at bekrige hinanden uddannelserne imellem, påpegede GL-formanden.

”Vi opnår intet ved at slås mod hinanden. Men hvis vi står sammen som sektor, at det mere realistisk, at vi kan presse de politiske beslutningstagere,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Frækhed fra GL
GL’s formand opfordrede i stedet til, at man er tålmodig, indtil at det planlagte eftersyn af taxametersystemet er gennemført.

”Det er lidt en frækhed, at man samtidig fra GL opfordrer erhvervsgymnasierne til at tage fat i lokallønsdannelse,” bemærkede Carsten Hogrefe.

”Men vi har jo desværre erfaring for, at nogle erhvervsgymnasier bruger penge, der var tiltænkt undervisning, til andet end undervisning,” sagde Annette Nordstrøm Hansen, der understregede , at hun ikke gik ind for, at taxametret skal være ens, men at det skal være omkostningsdækkende.

Formanden for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever deltog også kritisk i debatten.

”Jeg forstår simpelthen ikke, at man vil være så usolidarisk at tage penge fra en anden uddannelse i stedet for at presse politikerne til at udligne forskellen,” sagde Steffen Andersen.