GL er klar på Folkemødet

GL er klar på Folkemødet

De næste dage vil Gymnasieskolernes Lærerforening sørge for at sætte gymnasielærerne på dagsordenen i de forskellige debatter på det netop åbnede Folkemøde.

Folkemødet er netop skudt i gang i Allinge på Bornholm for fjerde gang. Mødet blev åbnet med taler af borgmester Winnie Grosbøll og statsminister Helle Thorning-Scmidt (S).

I år byder Folkemødet på 2.058 debatter og arrangementer, som alle kan deltage gratis i i løbet af de næste fire dage.

GL-stemme
Repræsentanter fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er også landet på solskinsøen og klar til at sætte gymnasielærernes holdninger og erfaringer på dagsordenen.

”Vi tager til Folkemødet, fordi det kommer til at handle rigtig meget om uddannelse og specielt ungdomsuddannelserne. Derfor ville det være tåbeligt, hvis ikke der var en GL-stemme i de politiske diskussioner,” siger Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL.

Gode erfaringer
GL deltog for første gang i Folkemødet sidste år, fortæller Annette Nordstrøm Hansen.

"Det var rigtig spændende sidste år, og vi fik en masse ud af det. Vi fik præsenteret GL's synspunkter i en lang række vigtige debatter," siger hun.

Debat om kompetencer
I år står GL for to debatter, der begge løber af stablen fredag.
Den ene debat er arrangeret sammen med Dansk Magisterforening og hedder: Hvad vil vi med samfundet og uddannelsen?

Dannelse
Den anden debat hedder Uddannelse uden dannelse og er arrangeret sammen med Gymnasieskolernes Rektorforening og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.
Professor Ove Kaj Pedersen, Copenhagen Business School, og rektor Hanne Leth Andersen RUC er inviteret til at drøfte, hvilken rolle dannelse skal spille i ungdomsuddannelserne fremover.

Folkemødet afholdes af Bornholms Regionskommune. Det er en non-profit festival, der skal minde danskerne om, at demokratiet er værd at værne om og påskønne.

Folkemødet strækker sig fra torsdag den 12. juni til søndag den 15. juni.

Følg Folkemødet her på gymnasieskolen.dk de næste dage eller på Twitter @Gymnasieskolen.

Hvad vil vi med samfundet og uddannelserne?

• Arrangement arrangeret af Dansk Magisterforening og Gymnasieskolernes Lærerforening.
  • Her lægger de to fagforeninger op til en debat om, hvordan uddannelsessystemet skal indrettes, og hvilke kompetencer eleverne skal opnå. Til at sætte gang i debatten har de inviteret Lars Goldschmidt, tidligere direktør i Dansk Industri, og Kristian Weise, der er direktør i tænketanken Cevea.
  • Dato: Den 13. juni 2014 klokken 9-10.
  • Sted: Turistkontorets gård, Allinge.
  • Se mere her.

Uddannelse uden dannelse

GL’s andet arrangement holdes sammen med Gymnasieskolernes Rektorforening og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).
Dannelse og fremtidige kompetencebehov står som hovedoverskrifter for arrangementet. Formålet er at drøfte, hvilken rolle dannelse skal spille i ungdomsuddannelserne fremover.
Professor Ove Kaj Pedersen, Copenhagen Business School, rektor Hanne Leth Andersen RUC, men så er ordet ellers frit.
Dato: 13. juni 2014 klokken 16-17
Sted: Akademikernes hus, Kirkegade 4, med adgang via Østergade