Artikel
Forsker til gymnasielærere: Skru op for samarbejdet
Hutters og GL-formand Folkemødet 2017

Forsker til gymnasielærere: Skru op for samarbejdet

Et øget samarbejde mellem lærerne er nøglen til bedre undervisning på landets gymnasier, mener Camilla Hutters fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). GL's formand er uenig. De to kom i clinch på Folkemødet.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

Landets gymnasielærere kan blive meget bedre til at samarbejde. Skal kvaliteten af undervisningen stige, er det netop samarbejdet, der skal styrkes. 

Sådan lød den klare melding fra Camilla Hutters, områdechef for de gymnasiale uddannelser hos Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), under debatarrangementet ‘Gør god undervisning bedre’ på Folkemødet. 

“Et stærkt læringsfællesskab betyder rigtig meget for at skabe god undervisning. Vi kan se, at lærerne på nogle skoler og gymnasier er bedre til at samarbejde end på andre,” sagde Camilla Hutters. 

Åbn døren
Et stærkt lærersamarbejde handler ikke kun om at lave tværfaglige projekter og fælles forløb sammen og snakke om problemerne i 1.y. Lærerne skal også åbne døren til klasselokalerne, så de kan overvære hinandens undervisning og give konstruktiv feedback, mener Hutters. 

“Gymnasielærerne kan blive bedre til at se på hinandens undervisning. Det er vigtigt at blive inspireret af hinanden,” sagde Camilla Hutters under debatten, som Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) og Undervisningsministeriet stod for. 

“Vi samarbejder meget”
Annette Nordstrøm Hansen, formand for Gymnnasieskolernes Lærerforening (GL), der også deltog i debatten, var lodret uenig med EVA-forskeren. Hun mener, at lærerne allerede samarbejder rigtig meget.

“Vi arbejder i team, sparrer om forløb og en masse andet. Der er meget mere samarbejde i dag, end da jeg startede som lærer. Selvfølgelig kan vi udvikle samarbejdet. Men det er altså ikke samarbejdet, der kan løse problemet om bedre kvalitet,” sagde Annette Nordstrøm Hansen. 

Og da slet ikke i en tid med nedskæringer, hvor lærerne er pressede og skal løbe hurtigere, understregede GL-formanden.

“Vi vil gerne levere undervisning med en høj kvalitet, men lige nu får vi ikke tiden til det. Lærernes motivation og engagement er kernen i den gode undervisning. Men nedskæringerne giver netop ikke rum til at skabe engagement og motivation,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Det fik Camilla Hutters til at komme med en advarsel. Hun mener, at man som en professionel lærer skal blive ved med at finde mulighederne for at udvikle og forbedre undervisningen – også selvom det er sparetider på ens skole. 

“Man skal passe på, at det hele ikke kommer til at handle om nedskæringer.”

Lærere oplever disrespekt
Også samarbejdet mellem lærere og ledelse kan blive stærkere, pointerede Camilla Hutters.

“Det er vigtigt, at man som skole har en idé om, hvad man vil med undervisningen, og at man bliver ved med at arbejde med det,” sagde hun. 

Men det kræver en ledelse, der har fokus på undervisningen og har respekt for lærernes profesionelle råderum, lød svaret fra Annette Nordstrøm Hansen. 

“Jeg tror, at mange lærere oplever en disrespekt på det punkt i øjeblikket,” sagde hun. 

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater