Formanden efter OK 15: Vi kan bruge det til noget
No image

Formanden efter OK 15: Vi kan bruge det til noget

GL’s formand glæder sig over, at Moderniseringsstyrelsen nu vil sætte fokus på at få tidsregistreringssystemet til at fungere. Men hun har ikke armene hævet over hovedet.

Tekst_ gs_redaktor

Formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) Annette Nordstrøm Hansen gør status efter den første overenskomst med hende som formand.

”Jeg synes, det bedste ved OK-resultatet er, at Moderniseringsstyrelsen erkender, at der er problemer ude på en række skoler, og dem er vi nødt til at tage fat på sammen. Jeg sidder ikke med hænderne højt hævet over hovedet, men jeg tror på, at den aftale kan være med til at ændre nogle ting til det positive ude på skolerne,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

GL’s krav om at få skrevet præciseringer ind i overenskomsten om godkendelse af tidsregistrering blev ikke til noget. Til gengæld fik arbejdsgiverne heller ikke deres krav igennem. Der blev således ikke pillet ved aftaleretten om løn, som betyder, at tillidsrepræsentanten har krav på at forhandle løn for medlemmerne. Arbejdsgiverne ønskede også at pille ved fagtillæggene og forringe ansættelsesreglerne for vikarer, men det blev ligeledes afvist.

”Arbejdsgiverne ville ikke skrive nye regler ind i overenskomsten om arbejdstid. Vi har prøvet alt, hvad vi kunne. Til gengæld har arbejdsgiverne heller ikke fået deres krav igennem, og det er jeg glad for,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Til gengæld gik Moderniseringsstyrelsen til sidst med til at gøre en indsats for at få tidsregistreringssystemet til at fungere på alle skoler. Moderniseringsstyrelsen har blandt andet forpligtet sig til at udsende en ny vejledning til skolerne, hvor det præciseres, hvad hensigten med tidsregistrering er, godkendelsesprocedurer, dialogen om opgaverne og så videre. Der skal blandt andet også afholdes dialogmøder på flere skoler og laves et projekt om dialog og samarbejde på skolerne.

Mere fokus på tidsregistrering
Hvad mener du, at GL kan bruge resultatet til?
”Jeg tror, der vil komme mere klarhed over godkendelsesproceduren af lærernes arbejde i forbindelse med tidsregistrering. Vi har brug for at få sat mere spot på, hvordan systemet skal fungere.”

Er der ikke en risiko for, at de ledere, som i forvejen ikke tager tidsregistrering alvorligt, vil være ligeglade?
”Jeg tror, det betyder noget, at Moderniseringsstyrelsen også lægger en form for pres på at få systemet til at fungere. Det her står dog ikke alene. GL og GL’s sekretariat vil fortsat arbejde på at få løst de problemer, som der er på de enkelte skoler. Det arbejde bliver der også sat turbo på,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

Er denne aftale en blåstempling af OK 13?
”Med denne aftale siger jeg ikke, at det var i orden, hvad der skete i 2013. Vi har haft en strategi, hvor vi har gået efter at få nogle forbedringer til glæde for medlemmerne. Strategien har ikke været en kamp mod OK 13. Den strategi har hovedbestyrelsen været enig i, og den er også blevet godkendt af repræsentantskabet.”

Glad for Akademikerne
GL er en del af forhandlingsfællesskabet Akademikerne (AC), som for eksempel også tæller Djøf og IDA (Ingeniørforeningen i Danmark). Efter OK 13 var der flere medlemmer, som satte spørgsmålstegn ved, om det nu også var klogt at være en del af AC.Annette Nordstrøm Hansen har aldrig været i tvivl om, at GL hører til hos AC. Og efter denne overenskomstforhandling er hun endnu mere sikker.

Hun tvivler på, at Moderniseringsstyrelsen var gået med til at sætte fokus på at få tidsregistreringen til at fungere, hvis AC ikke havde lagt et pres på GL’s vegne. Den del af aftalen var også noget af det sidste, som blev skrevet i de 33 timer lange overenskomstforhandlinger.

”De andre organisationer har støttet GL i kravet om at få lavet præciseringer om tidsregistrering. Vi skal i denne omgang være rigtig glade for Akademikerne. Uden det fællesskab tvivler jeg på, at vi var kommet i mål med projektet med Moderniseringsstyrelsen om at sætte ekstra fokus på at få tidsregistreringssystemet til at fungere,” siger Annette Nordstrøm Hansen.

OK 15 – de vigtigste dele af aftalen

Parterne har aftalt, at der nu skal fokus på, at tidsregistreringen skal fungere, og hvordan tidsregistreringssystemet skal indrettes og anvendes. Blandt andet er Moderniseringsstyrelsen forpligtet til at sende en vejledning ud til skolerne.

Der er aftalt generelle lønstigninger på 3,75 procent i alt over de næste tre år inklusiv reguleringsordningen per april 2015. Derudover videreføres reguleringsordningen, hvilket bevirker, at lønstigningerne kan blive højere, men i teorien også lavere. Akademikerne har lavet et kvalificeret skøn på, at reguleringsordningen vil betyde en lønstigning på 4,5 procent i overenskomstperioden.
Lokallønsprojekt på erhvervsgymnasierne. Moderniseringsstyrelsen har anerkendt, at der skal fokus på at få lokallønnen til at fungere på erhvervsgymnasierne.

En uges øremærket barsel til fædre
Læs hele aftalen på gl.org