Flere elever er et plaster på såret i sparetider
elever tablet shutterstock

Flere elever er et plaster på såret i sparetider

Spændingen om årets elevsøgetal har været ekstra stor i år. Nedskæringerne gør ondt, men flere elever kan lindre smerten, fortæller tillidsrepræsentanter.

Årets ansøgertal til gymnasierne har sjældent været mere afgørende for gymnasierne. Lærere er blevet afskediget, og taxameterkronerne vendes for at få budgetterne til at hænge sammen.

For mange gymnasier har det derfor været en lettelse at se, at en del unge stadig gerne vil gå i gymnasiet.

Ifølge tal fra Danske Gymnasier har 581 flere unge søgt ind på stx i forhold til sidste år. Det svarer til en stigning på 1,8 procent på landsplan.

Godt nyt i en svær tid
Thisted Gymnasium har stået for en del af den stigning. Skolen havde budgetteret med 173 nye elever i år, men har fået ansøgninger fra 222.

”En meget positiv overraskelse,” siger tillidsrepræsentant Anna Juhl Lauridsen på Thisted Gymnasium om de nye søgetal.

Det er en god nyhed på skolen, som ellers har været præget af nedskæringsstemning, efter at fem lærere er blevet varslet afskediget, og at årsvikarerne har fået at vide, at de ikke bliver genansat.

”Det er en lettelse, men vi tør ikke sige, om det er en tendens, som også holder til næste år,” siger tillidsrepræsentanten, som håber, at stigningen i antallet af ansøgere betyder, at nogle af afskedigelserne bliver trukket tilbage.

Godt stykke arbejde
På Nyborg Gymnasium glæder tillidsrepræsentant Sune Jørgensen sig over, at flere elever har søgt ind på skolen.

”Det er positivt. Vi er glade for, at det bliver bemærket ude i byen, at vi gør et godt stykke arbejde,” siger Sune Jørgensen.

Skolen havde forventet at starte seks 1.g stx-klasser i år, men antallet af ansøgninger er nok til otte klasser.

De unge har også vist større interesse for hhx og hf.

På grund af de generelle nedskæringer på skolen har ledelse og lærere været meget spændte på ansøgertallet.

”Det er klart, at søgetallet påvirker økonomien. Vi skulle dog ikke afskedige under alle omstændigheder,” siger Sune Jørgensen, som nu venter og ser, hvordan de lokale rektorer fordeler de ekstra elever på skolerne.

Sårbar økonomi
Horsens Kommune i Østjylland er også et af de steder i landet, hvor flere unge vil tage en studentereksamen. Horsens Gymnasium bevarer søgetallet fra sidste år, mens Horsens Statsskole oplever fremgang i søgetallet.

”Vi er lettede over, at der ikke er tilbagegang på stx. Det havde vi frygtet med den negative omtale, stx har fået fra politisk side, om at for mange unge går på stx,” siger tillidsrepræsentant på Horsens Gymnasium Klaus Lykke Dagø.

Horsens Gymnasium er et forholdsvis lille gymnasium med kun 500 elever, og derfor er økonomien også sårbar. De generelle nedskæringer for gymnasierne, som Folketinget har vedtaget, betyder, at der bliver effektiviseret på skolen. Flere ældre medarbejdere er stoppet eller stopper i år. De bliver ikke erstattet af nye lærere. Eller med andre ord, der er færre lærere til det samme antal elever.

”Derfor er det også vigtigt, at vi oplever elevfremgang i Horsens,”  siger Klaus Lykke Dagø.

Danske Erhvervsskoler har endnu ikke tal på, hvor mange elever som har søgt ind på erhvervsgymnasierne.
De såkaldte fordelingsudvalg er i gang med at fordele ansøgerne mellem skolerne, derfor er det endnu for tidligt at sige præcis, hvor mange elever der begynder på de enkelte gymnasier efter sommerferien.