Du er her
TEMA
|
26. sep 2011

At finde den bedste udgave af sig selv

Der er ikke en enkelt opskrift på at være en god lærer. Derfor skal pædagogikum­kandidaterne møde en mangfoldighed af lærerpersonligheder. Og det gode pædagogikum starter hos kursuslederen og vejlederne.
Af: Malene Romme-Mølby

Fra mesterlære til professionalisering af lærerrollen - sådan beskriver Barbara Kjær-Hansen forskellen imellem det pædagogikum, som hun selv gennemgik for ti år siden, og det nuværende pædagogikum. Hun underviser på Handelsgymnasiet Århus Købmandsskole, hvor hun også er vejleder for pædagogikumkandidater.
"Tidligere efterlignede pædagogikumkandidaten nok mere vejlederen. Men nu lægges der op til, at kandidaten skal finde den bedste udgave af sig selv som underviser," siger Barbara Kjær-Hansen.

Det er også styrken ved den nuværende pædagogikumordning, mener formanden for Gymnasieskolernes Pædagogikumforening, der består af kursusledere og tilsynsførende ved pædagogikumuddannelsen.
"Kandidaten bliver mødt af en mangfoldighed af lærerpersonligheder via vejledere, observation hos andre lærere og tilsynsførende og får et kæmpe repertoire af muligheder af indhold og form i undervisningen," siger Hanne Sparholt Jørgensen.

Kandidater må ikke brænde ud
Hanne Sparholt Jørgensen synes, at pædagogikumordningen især kræver et tæt forhold imellem kandidaten og vejlederen, men også imellem kandidaten og kursuslederen og kandidaten og den tilsynsførende. Det kan nemlig godt være en udfordring at få det teoretiske pædagogikum til at danne symbiose med det praktiske pædagogikum.
"Kandidaten har ofte mange bolde i luften, derfor skal vejledere og kursuslederen hjælpe kandidaten med at få overblik," siger Hanne Sparholt Jørgensen.

Kursuslederen skal selvfølgelig udfylde kandidatens uddannelsesplan. Men derudover foreslår Hanne Sparholt Jørgensen, at kursuslederen samler skolens pædagogikumkandidater jævnligt til møder med forskellige temaer, der tager udgangspunkt i kandidaternes behov.

Det er hendes erfaring, at det også er en stor hjælp for pædagogikumkandidaterne, hvis vejlederne holder øje med næste workshops emne. Derved kan vejlederen sørge for, at pædagogikumkandidaten får stiftet bekendtskab med emnerne i praksis, så de kan anvende deres teoretiske viden. Barbara Kjær-Hansen er enig i, at man som vejleder kan hjælpe kandidaterne godt på vej ved at sætte sig ind i forløbet. Derfor har hun været glad for at komme på kursus med andre vejledere.
"Her hører man mere detaljeret om, hvad det teoretiske pædagogikum består af. Og møder andre vejledere, som man kan drøfte dilemmaer med og høre, hvordan de griber det hele an. Det gjorde, at jeg følte mig bedre klædt på til vejlederrollen," fortæller Barbara Kjær-Hansen.

Hanne Sparholt Jørgensen oplever, at der er en del pædagogikumkandidater, der får overtid.
"Det skal skolerne passe på med, for pædagogikum er i forvejen en kompleks vekseluddannelse, der presser kandidaterne," siger hun.

Hun understreger, at det derfor er utrolig vigtigt at få udfyldt uddannelsesplanen så minutiøst som muligt, så der ikke pludselig kommer for mange ekstra opgaver.

Barbara Kjær-Hansen er enig i, at skolerne bør sørge for at være realistiske ved planlægningen:
"Jeg opfatter kandidaterne som meget ambitiøse og pligtopfyldende. Derfor er det skolens opgave at sørge for, at de ikke brænder ud," siger hun.

 

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.