Du er her
Nyhed
|
18. jun 2016

Filosof: Ego-generationen har brug for almendannelse

Foto: 
Gymnasiet skal gøre næste generation parat til at tage over, siger filosof Vincent Hendricks. Det kræver, at de unge får en stærk almendannelse med i bagagen, mener han.
Af: Tina Rasmussen

Almendannelse er en helt afgørende dimension i gymnasiet anno 2016, for mange unge er ego-trippere, der bruger alt for meget tid på Facebook.

Filosof Vincent Hendricks var klar i tonen, da han her til formiddag diskuterede almendannelse på Folkemødet.

”Der er en vis narcissisme blandt børn og unge i dag. De taler om mig og mig og mig, og når de er på Facebook er de også i et ego-kammer. Det skal vi have luget ud i. Derfor er almendannelse et meget vigtigt element i gymnasiet,” lød det fra Vincent Hendricks, der er dr.phil., ph.d. og professor på Københavns Universitet.

For at kunne navigere
Ifølge filosoffen har unge i dag en stor viden og mange kompetencer på nogle punkter, mens de er helt blanke på andre.

”For at kunne navigere i verden og tage kvalificerede beslutninger er det nødvendigt med almendannelse. Der er nødt til at være en vis basis,” sagde Vincent Hendricks under debatten, som Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) stod bag.

Uden et stærkt fokus på almendannelse kan gymnasiet slet ikke levere dets kerneopgave, mener Vincent Hendricks.

”Gymnasiets ypperste forpligtigelse er at gøre næste generation parat til at tage over,” sagde han.

Ind i alle fag
Annette Nordstrøm Hansen, formand for GL, benyttede debatten til at gøre opmærksom på, at hun er glad for afsnittet om almendannelse i den nye gymnasiereform.

”Udspillet fra regeringen var ringe. Her var fokus mere på kompetencer end dannelse. Men det er landet rigtig fornuftigt,” sagde Annette Nordstrøm Hansen

Hun er blandt andet glad for, at almendannelsen ikke er forbeholdt enkelte fag, men tværtimod skal være en del af samtlige fag.

”Nu skal vi holde øje med, hvad det er for en præcis forståelse af almendannelse, der lægges ind, når fagbekendtgørelserne skal skrives,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.

Minister stod alene
Ifølge undervisningsordfører for Radikale Venstre Marianne Jelved var der fra starten af reformforhandlingerne bred modstand mod synet på almendannelse i regeringens udspil.

”Ministeren stod ret alene. Det gjorde hun faktisk også med forslaget om at slå historie, religion og oldtidskundskab sammen. Heldigvis lyttede hun,” sagde Marianne Jelved.

Hun er tilfreds med resultatet i den endelige gymnasiereform. Det samme er uddannelsesordfører Henrik Dahl fra Liberal Alliance.

”Det, der stod om almendannelse i udspillet, var noget vrøvl. Der var mange buzz-words. Vi har kæmpet hårdt for at få dem ud, og jeg synes, vi er kommet langt,” sagde han. 

Kommentarer

0
You must have Javascript enabled to use this form.

Annoncer