TEMA

Faglig sparring giver bedre bøger

Lars Peter Overgaard har skrevet en række i-bøger sammen med tre matematikkolleger. For den aarhusianske gymnasielærer har det tætte samarbejde inklusive massevis af diskussioner været afgørende.

21. marts 2013 af Tina Rasmussen

Muligheden for at skabe et undervisningsmateriale, der var markant anderledes end den traditionelle papirbog. Det var en af de ting, der trak, da Lars Peter Overgaard for fire år siden sagde ja til at skrive en i-bog til matematik i det almene gymnasium. Desuden lokkede muligheden for at få et tæt samarbejde med tre kolleger. 
Opfordringen kom fra en kollega, der havde prøvet at lave undervisningsmateriale før. For Lars Peter Overgaard var det første gang. I modsætning til en traditionel bog og en e-bog har en i-bog interaktive elementer.  
”For mig har det været helt afgørende at have nogle sparringspartnere. Jeg havde ikke kunnet skrive den alene. De interaktive muligheder gør, at der er rigtig mange knapper, man kan skrue på. Det er ikke bare tekst og illustrationer,” siger Lars Peter Overgaard, der underviser i matematik, fysik og astronomi på Aarhus Katedralskole. 
Han mener, at i-bogen, som fik titlen Plus C, er blevet bedre af, at de har været flere om at skrive den. I 2011 vandt den sølvmedalje i konkurrencen Best European Schoolbook Awards. 
”Vi har forskellige vaner og faglige kæpheste, så vi har været ude i mange diskussioner. Det har gavnet det færdige resultat. Ens faglige stolthed blev ramt en gang imellem, men efterhånden fik vi en accept af, at den enes styrke ikke er den andens svaghed,” fortæller Lars Peter Overgaard. 
Plus C er, som navnet antyder, møntet på undervisning i matematik på C-niveau, og ambitionen var klar fra starten: Grundbog, øvelser, lommeregner, graftegner – alt skulle samles på én platform. Plus C indeholder således både interaktive opgaver, videoklip, oplæsnings- og notatmuligheder samt værktøjer til for eksempel statistik.  
Lars Peter Overgaard havde ikke selv prøvet at bruge en i-bog i sin undervisning, da han tog hul på forfattergerningen. Men han kunne med det samme se potentialet. 
”Det giver bedre muligheder for at aktivere eleverne på en meget naturlig måde. De bliver mere engagerede, fordi de selv kan eksperimentere med tingene. Undervisningen bliver mere levende, og eleverne får en bedre forståelse af matematikken,” siger han. 

Styr på indholdet 
Den første del af arbejdet med i-bogen handlede mest om at få styr på indholdet, husker den aarhusianske gymnasielærer. Hvad skulle med, og hvordan skulle det præsenteres? Lars Peter Overgaard og hans tre kolleger holdt mange møder. Ret hurtigt kom der også fokus på, hvad de ville pædagogisk, og hvad der teknisk kunne lade sig gøre. 
”Vi var ikke altid enige, så vi har haft mange diskussioner. Både os forfattere imellem og med grafikere og it-specialister på forlaget. Det var spændende, men også lidt frustrerende. Nogle gange måtte der kompromiser til, fordi det, der var muligt it-mæssigt, ikke kunne forenes med det, vi ville pædagogisk,” forklarer Lars Peter Overgaard. 
Derefter kom selve skrivearbejdet. De fire lærere lagde ud med kapitlerne til afsnittet om variabelsammenhænge, fordelte dem imellem sig, gik hjem og skrev og mødtes så til fælles gennemgang og kritik. Herefter var det tilbage til tasterne igen. Sådan fortsatte de, til det sidste punktum i i-bogen var sat. 
”Vi har gjort meget ud af at gennemgå kapitlerne sammen og give hinanden kritik – både med faglige, pædagogiske, sproglige og interaktive briller på. Det er afgørende, at man tør kritisere hinanden,” siger Lars Peter Overgaard, der blandt andet har skrevet kapitlerne om lineære sammenhænge, retvinklede trekanter og grupperede observationer.

Fælles sprog 
Noget af det, som især kostede en del højlydte diskussioner, var at finde frem til et fælles sprog. Ambitionen var at skrive enkelt, men samtidig så matematisk præcist som muligt. 
”Det måtte ikke være for akademisk og knudret, men heller ikke for løst. Det var en svær kunst og har taget tid,” fortæller Lars Peter Overgaard. 
Efterhånden som kapitlerne blev færdige, prøvede de fire lærere dem af i deres klasser og fik på den måde rettet de sidste småting både indholdsmæssigt og sprogligt. 
I alt har det taget dem halvandet år at skrive Plus C. Lars Peter Overgaard beskriver processen som både sjov og spændende og er ikke i tvivl om, at det har gavnet ham som underviser. Dels har han fået et meget skarpere blik for, hvad der fungerer i en lærebog, dels har det givet ham et fagligt løft. 
”I arbejdet med i-bogen har vi forsøgt at vende hver en sten inden for de forskellige faglige emner. Det har gjort, at jeg har opdaget nye pædagogiske muligheder, så man kan faktisk kalde det en form for efteruddannelse,” siger Lars Peter Overgaard. 
Plus C udkom i 2010. Men forfatterteamet fra Aarhus Katedralskole eksisterer stadig. I de sidste tre år har forlaget frikøbt dem fra en tredjedel af deres arbejdstid på skolen. Det har resulteret i flere i-bøger til matematik – både til det almene gymnasium og hf.  
”Det har været fantastisk at være en del af et velfungerende team i så lang tid,” fastslår Lars Peter Overgaard. 
Skal han give et godt råd til lærere, som drømmer om at skrive en undervisningsbog, er han ikke i tvivl: 
”Find nogle gode kolleger at gøre det med! 

Lars Peter Overgaard

HVOR:
Underviser i matematik, fysik og astronomi på Aarhus Katedralskole.

HVAD: 
Har sammen med tre kollegaer skrevet Plus C og en række andre i-bøger til matematik.

HVORNÅR: 
Plus C udkom på Forlaget Systime i 2010.

 

Tilføj kommentar

Brugeroplysninger
Email-adressen vises ikke på sitet, men gør det muligt for os at kontakte forfatteren.
Kommentér uden forsinkelse.
Brug Facebook
log ind eller registrer
dig her.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.