Evejledning får ros
Greve Gymnasium 33 IT(1)

Evejledning får ros

Uddannelsesvejledning via chat, telefon, mail og sms har været en stor succes blandt gymnasieelever og de øvrige brugere. Initiativet bør fortsætte, lyder anbefalingen i ny evaluering.

120.000 personer. Så mange har i løbet af det sidste halvandet år ringet, chattet, mailet eller sms’et sig til vejledning om uddannelse og job hos den såkaldte Evejledning. Og de har generelt været meget tilfredse med den hjælp, de har modtaget.

I den seneste brugerundersøgelse fra i år svarer hele 94 procent ja til, at de har fået en præcis og forståelig vejledning. 87 procent siger, at de har fået hjælp til at gå videre med deres uddannelsesplaner, og 92 procent vil bruge bruge Evejledning igen.

Ikke overrasket
Og nu er der mere ros på vej til Evejledning. I en ny evaluering af den såkaldte Ungepakke 2, som Ministeriet for Børn og Undervisning netop har offentliggjort, bliver tilbuddet kaldt for en ”stor succes blandt brugerne”. Vejledningen har med ”sin store aktivitet og meget høje brugertilfredshed vist sin berettigelse i det samlede vejledningslandskab”, hedder det i evalueringen, der anbefaler, at initiativet fortsættes.

Kirsten Hahn Larsen, der er chef for Evejledning, er glad, men ikke overrasket over anbefalingen.

”I en tid, hvor vi indfører digitale tilbud til borgerne overalt i vores samfund, vil det være fuldstændig ulogisk at lukke et digitalt vejledningstilbud, der i løbet af halvandet år har vejledt mere end 100.000 mennesker,” siger Kirsten Hahn Larsen og fortsætter:

”Vi har bevist, at vi er et rigtig godt supplement til vejledningen i UU-centrene og Studievalg-centrene.”

Vejledning her og nu
Evejledning blev oprettet af Undervisningsministeriet 1. januar 2011 som et ekstra landsdækkende vejledningstilbud i tilknytning til uddannelsesguiden.dk. Den er et af initiativerne i Ungepakke 2, der skal være med til at hjælpe alle unge i gang med en uddannelse. Ungepakke 2 blev vedtaget af VK-regeringen sammen med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og de Radikale i efteråret 2009.

Omkring 50 procent af henvendelserne til Evejledning kommer fra unge, der er i gang med eller lige har færdiggjort gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse. Evejledning er møntet på de ressourcestærke unge, så vejlederne i landets UU-centre og Studievalg-centre kan koncentrere deres indsats mod de unge, der har et særligt behov for vejledning.

”Mange af de unge går ind på uddannelsesguiden.dk og opdager, at de kan komme videre til os ved at klikke på ’Spørg en Evejleder’. Mange af dem vil have vejledning her og nu,” siger Kirsten Hahn Larsen.

Chat er populært
Næsten halvdelen af henvendelserne til Evejledning foregår via chat. Det er dermed den populæreste måde at få gode råd om uddannelse på. Herefter følger telefon og mail.

”Det er nemt og uforpligtende at chatte. Skal de unge skrive en mail, skal de på forhånd kunne formulere nogle konkrete spørgsmål. Det skal de ikke på chatten. Her bliver de en del af en almindelig samtale, hvor vi spørger ind til nogle ting, og der opstår noget ping-pong,” forklarer Kirsten Hahn Larsen.

Gymnasieeleverne henvender sig for at få vejledning omkring valgfag, studieretninger og deres fremtidige uddannelsesplaner. Selvom Kirsten Hahn Larsen synes, at Evejledning har ”godt fat” i landets gymnasieelever, kan det digitale vejledningstilbud blive mere synligt ude på skolerne, erkender hun.

”Vi har ikke tidligere målrettet vores informationsmateriale mod gymnasierne, men det begynder vi på i løbet af efteråret,” siger Kirsten Hahn Larsen.