Studieretningsprojekt og almen studieforberedelse
No image

Studieretningsprojekt og almen studieforberedelse

I Gymnasieskolen 23. februar foreslår fire lærere fra Svendborg Gymnasium, at man burde samtænke almen studieforberedelse med fordybelsen i studieretningsprojektet, så den synopsis, eleverne skal lave i forbindelse med den afsluttende eksamen i almen studieforberedelse, tager udgangspunkt i elevernes studieretningsprojekt – og ikke som i dag i de centralt udmeldte emner og problemstillinger.

Jeg glæder mig over, at indlægget fra de fire lærere fra Svendborg Gymnasium ligesom andre tilsvarende indlæg ikke sætter spørgsmålstegn ved værdien af det flerfaglige arbejde og i stedet ønsker at drøfte, hvordan det flerfaglige arbejde bedst tilrettelægges, herunder hvordan eksamen i de flerfaglige projekter bedst afvikles.

Regeringen har besluttet, at der i denne valgperiode skal foretages et serviceeftersyn af de gymnasiale uddannelsers indhold og rammer. Tanken er ikke at ændre grundlæggende på gymnasiereformen, men at understøtte, at intentionerne i reformen bliver foldet fuldt ud. Er der behov for udvikling inden for det flerfaglige arbejde, så tager vi fat på det. For eksempel ved at styrke den faglige vejledning i forbindelse med de flerfaglige projekter.

Almen studieforberedelse og studieretningsprojektet er væsentlige elementer i gymnasiereformen, og de repræsenterer hver sin tilgang til flerfagligt arbejde. Jeg har ikke planer om at slå de to former for flerfagligt samarbejde sammen. I påskeaftalen fra april 2009 i forligskredsen blev vigtigheden af at få præciseret forskellen mellem AT og SRP understreget. Hensigten er netop, at eleverne skal prøves i forskellige ting.

Christine Antorini
Børne- og undervisningsminister