Spansk, fransk og italiensk lægges sammen til ét fag
haender

Spansk, fransk og italiensk lægges sammen til ét fag

Et notat fra Undervisningsministeriet viser, at serviceeftersynet af gymnasierne resulterer i sammenlægning af tre klassiske sprogfag.

Undervisningsministeriet kalder det en styrkelse af fagene, når fransk, spansk og italiensk fra 2015 skal lægges sammen til ét fag.

Et notat fra ministeriet, som gymnasieskolen.dk er kommet i besiddelse af, viser dog, at sammenlægningen af fagene i virkeligheden handler om effektiviseringer og besparelser.
Ministeriet forventer, at sammenlægningen af fagene hvert år kan give sektoren en besparelse på mellem 25 og 30 millioner kroner.

Fælles forberedelse, smartere undervisningsmaterialer, samtænkning af studieture, fælles forløb om kultur, litteratur med videre nævnes som steder, hvor skolerne kan hente besparelser.

Tanken er, at der oprettes teams på skolerne, som sammen arbejder om at dække de romanske sprog.

Kinesisk er fremtiden
Dansk Industri har siddet med i en arbejdsgruppe, som skal komme med indspark til serviceeftersynet af de gymnasiale uddannelser.
Notatet viser, at der er blevet lyttet til interesseorganisationen for industrien. I notatet nævnes det nemlig, at engelsk og ikke mindst kinesisk skal styrkes i ”erkendelse af, hvilken vej verdensøkonomien bevæger sig i de kommende år,” som det hedder i notatet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra undervisningsminister Christine Antorini (S). En kilde i ministeriet siger dog, at det er meget sandsynligt, at forslaget vil blive fremlagt for forligspartierne bag gymnasiereformen, og der er stor sandsynlighed for, at der vil være opbakning.

Uddannelse og fodbold
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg skal i slutningen af april måned på studierundrejse til netop Frankrig, Italien og Spanien, hvor de blandt andet skal snakke med uddannelsesordførere fra de tre lande, besøge ungdomsuddannelser, vinslotte og overvære en Real Madrid-hjemmekamp.

Udvalget har før været på udlandsrejser, som har ført politik med sig. Få måneder før erhvervsuddannelsesreformen blev vedtaget, besøgte udvalget blandet andet ungdomsuddannelser  i Schweiz, hvor langt flere unge tager en erhvervsuddannelse end i Danmark.