Pædagogikum

11. november 2014 af Anne Boie Johannesson

Jeg har igen i år haft glæden af at undervise noget af tiden på de fagdidaktiske pædagogikumkurser i kemi. Og det er simpelthen en stor fornøjelse! Der er så mange ideer, så meget inspiration, nytænkning, gå-på-mod og lyst til videndeling, at jeg er kommet hjem med en hel masse, som jeg gerne vil afprøve eller arbejde videre med.

Læs mere
1. september 2014 af Malene Romme-Mølby

Marie Kluge var godt klar over, at det ville blive et travlt år med pædagogikum. Hun var dog ikke forberedt på, at hun skulle bruge tid på at forsvare sine fag overfor andre lærere.

Læs mere
27. august 2014 af Tina Rasmussen

Det er slut med at få penge fra pædagogikumtaxametret for de gymnasier, der ikke uddanner pædagogikumkandidater. Det er et af forslagene i regeringens finanslovsudspil.

Læs mere
20. august 2014 af Tina Rasmussen

Det skal fremgå af den enkelte skoles hjemmeside, hvor mange lærere der har været i pædagogikum, mener Annette Nordstrøm, der er formand for GL. Det skal presse flere skoler til at overholde reglerne, lyder begrundelsen.

Læs mere
20. august 2014 af Malene Romme-Mølby

Uddannelseschefen på teoretisk pædagogikum har gransket kritikken af pædagogikum og lavet en del ændringer af uddannelsen. Men ikke al kritik er han lydhør over for.

Læs mere
20. august 2014 af Tina Rasmussen

Mange pædagogikumkandidater arbejder mere, end de skal. Og flere af dem mangler en uddannelsesplan fra årets start. Det svækker kvaliteten af uddannelsen, mener GL’s formand.

Læs mere
20. august 2014 af Malene Romme-Mølby

Almedina Bajramovic var i tvivl om, hun havde brug for pædagogikum, fordi hun allerede havde undervist i flere år. Men nu kan hun godt se, at pædagogikum reddede hende fra at gå ned med stress.

Læs mere

Nye fastansatte lærere skal i pædagogikum det første år, de er ansat. Men mange skoler ser stort på reglen. Undervisningsministeriet må skærpe sit tilsyn, mener GL.

Læs mere
26. juni 2014 af Malene Romme-Mølby

Svende Claus Svendsen har gransket kritikken af pædagogikum, og den nye uddannelseschef på teoretisk pædagogikum lægger op til ændringer af uddannelsen. Men det er dog ikke al kritik, han er enig i.

Læs mere
19. december 2013 af Malene Romme-Mølby

Teoretisk pædagogikum vil fra næste år stå i samarbejdets tegn. Både fordi der kommer til at stå flere universiteter bag uddannelsen, men også fordi man har lyttet til kritikken og vil arbejde for at bringe teori og praksis tættere.

Læs mere
16. august 2013 af Malene Romme-Mølby

Nogle skoler og lærere lægger et kæmpe arbejde i hvert år at uddanne pædagogikumkandidater. Mens andre lader andre om arbejdet og udgifterne. Ordningen bør ændres, mener rektorer.

Læs mere
28. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

De har brugt meget tid på teoretisk pædagogikum, men i virkeligheden får de mest ud af at være på skolen, siger Morten Gregers Carstensen og Mette Valentin Lausen, der netop har bestået pædagogikum.

Læs mere
25. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Teoretisk pædagogikum og praktisk pædagogikum lever stadig fjernt fra hinanden og i vidt forskellige verdener. Men der er også positive ord om pædagogikumordningen i ny evaluering.

Læs mere
19. juni 2013 af Malene Romme-Mølby

Et flertal af de nye lærere har undervisningserfaring, inden de kommer i pædagogikum. Ministeriet for Børn og Undervisning kritiserer tendensen, men rektorforeningen mener, at det er helt forståeligt.

Læs mere
21. februar 2013 af Anne Boie Johannesson

Der er for lidt it i teoretisk pædagogikum.

Læs mere
12. oktober 2012 af

Gymnasierne ansætter mange nye lærere i disse år. Det skaber køer for de nyuddannede, der skal i gang med pædagogikum, siger to rektorer.

Læs mere
3. september 2012 af Malene Romme-Mølby

Det er uanstændigt, hvad teoretisk pædagogikum udsætter kandidater for, siger kursuslederen fra Haderslev Katedralskole.

Læs mere
22. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Usikkerhed og søvnløse nætter. Pædagogikum er en udfordring for de fleste. Hvordan tackler man det bedst? To lærere og en kursusleder kommer med deres bedste råd.

Læs mere
21. august 2012 af Malene Romme-Mølby

Pædagogikum er hektisk og stressende. Når litteratur og undervisning i teoretisk pædagogikum ikke virker relevant, kan det opleves som spild af tid, fortæller lærer Søren Bredlund Caspersen efter netop afsluttet pædagogikum.

Læs mere
19. juni 2012 af Tina Rasmussen

Som ny lærer bruger man ofte rigtig mange timer på at forbe­rede sig. Nogle gange for mange. Sådan var det også for Bonnie Bay Andersen. Indtil hun i efteråret gav sig selv en udfordring.

Læs mere
5. marts 2012 af

Godt rustet til kampen for sprogfagene

Læs mere
5. marts 2012 af Malene Romme-Mølby

Engang var der en forholdsvis fast definition af almendannelse. Nu jonglerer lærerne med forskellige dannelsessyn, alt efter hvilken gymnasial uddannelse de underviser på.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er ikke en enkelt opskrift på at være en god lærer. Derfor skal pædagogikum­kandidaterne møde en mangfoldighed af lærerpersonligheder. Og det gode pædagogikum starter hos kursuslederen og vejlederne.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Pædagogikum er endelig blevet et samspil mellem teori og praksis. Det kan måske være svært at overskue for nogle kandidater, men det lykkes til sidst, fortæller det teoretiske pædagogikums uddannelseschef.

Læs mere
26. september 2011 af Malene Romme-Mølby

Der er nok at se til i pædagogikum. Men vejledere og kursusledere kan hjælpe pædagogikumkandidaterne meget med overblik. Og kvaliteten af det praktiske pædagogikum er i skolens hænder, mener tidligere pædagogikumkandidat.

Læs mere
26. september 2011 af Sisken Laugesen

Ny undersøgelse viser, at flertallet er positive over for den nye pædagogikumuddannelse. Men undersøgelsen viser også, at flere kandidater arbejder for meget og uden en uddannelsesplan.

Læs mere
2. maj 2011 af Malene Romme-Mølby

Det har altid været svært at gå fra at være studerende til nyuddannet lærer. Men med gymnasiereformen stilles der endnu flere krav til gymnasielærerne. Derfor har pædagogikum ændret uddannelsen.

Læs mere