GL 125 år: ”Vi skal altid gøre en forskel for medlemmerne”
Annettenordstrøm

GL 125 år: ”Vi skal altid gøre en forskel for medlemmerne”

GL begyndte for 125 år siden med pædagogiske diskussioner blandt lærere. Den historie og meget meget mere skal GL bygge videre på i fremtiden, siger formand Annette Nordstrøm Hansen i dette interview.

Hvorfor er det værd at fejre, at GL fylder 125 år?
“Det er værd at fejre, at en gruppe lærere for 125 år siden satte sig sammen for at diskutere pædagogiske spørgsmål om undervisning, og at GL siden udviklede sig til en organisation og blev en decideret fagforening. Som fagforening skal vi have fokus på løn og arbejdsvilkår, men vi skal også fortsat være stærke på udviklingen og påvirkningen af uddannelsespolitikken og i diskussionerne om pædagogikken, som var udgangspunktet fra begyndelsen.”

Hvor skal GL bevæge sig hen i de kommende år?
“Det er vigtigt, at vi fastholder begge spor: Løn og arbejdsvilkår og uddannelsespolitik. Løn og arbejdsvilkår har fyldt meget i de senere år specielt efter OK 13. Vi har diskussioner og udfordringer i forhold til tidsregistrering og aftaleskoler, og det er helt nødvendigt, at vi har et stort fokus på at få arbejdstidsreglerne til at fungere. Vi ser for eksempel, at stress er et stort problem, og det skal vi medvirke til ikke bliver den enkeltes problem, men et problem vi løser kollektivt. GL skal blandt andet facilitere diskussioner og samtaler mellem lærerne og mellem lærerne og lederne. Samtidig er vi lærernes talerør over for politikerne og omverdenen. Det er vigtigt, at vi fortsat markerer over for politikerne, at det ikke kan lade sig gøre at skabe skoleudvikling uden at have lærerne med.”

Hvad er GL’s største udfordringer?
“Efter OK 13 er meget af arbejdet flyttet ud lokalt. Løn og arbejdsvilkår bliver i højere grad afgjort lokalt. GL er medlemmerne og det fællesskab, der er på skolerne, og vi skal sikre optimale strukturer og samarbejdsformer, som bedst muligt styrker den udvikling. Vi skal sikre en stærk organisation, hvor vi centralt hjælper med at udvikle og styrke det lokale arbejde.”

Hvad er den næste store opgave for GL?
“Uddannelsespolitikken er meget aktuel og bliver det endnu mere efter et kommende valg. Det er vigtigt, at gymnasielærerne får en tydelig stemme i debatten. Man kan som sagt ikke lave skoleudvikling uden at inddrage lærerne. Vi skal insistere på, at man ikke kan forbedre gymnasierne ved hjælp af karakterkrav. Gymnasiet er en succes, og mange unge søger ind, men vi skal hele tiden have fokus på at fastholde et højt fagligt niveau og tilpasse undervisningen, så alle elever lærer mest muligt. Kvaliteten bliver ikke bedre af at give eleverne flere timer. I stedet skal vi eksempelvis have fokus på, hvad der skal ske i undervisningsrummet, og hvordan vi styrker lærersamarbejdet.”

Hvad er GL’s styrke?
“Vores klare styrke er, at næsten alle lærere på området er organiseret. Den høje organisationsprocent betyder, at GL er en vigtig aktør, når der skal diskuteres uddannelsespolitik. Det, mener jeg, også bliver anerkendt i for eksempel Undervisningsministeriet.”

Tror du fortsat lærerne vil melde sig ind i GL i de kommende år?
“Vi må aldrig tage det for givet, at lærerne melder sig ind. Vi skal have fokus på at give den enkelte og fællesskabet værdi og udvikle os som en moderne fagforening. Vi skal være gode til at lytte til medlemmerne. Vi skal altid arbejde på at gøre en forskel for medlemmerne.”

I morgen tirsdag den 21. april afholder GL en stor jubilæumskonference. Gymnasieskolen dækker konferencen, hvor blandt andre Dennis Shirley, Andy Hargreaves, Christine Antorini, Tage Søndergaard og mange flere taler.

Følg dagen på gymnasieskolen.dk, facebooksiden Gymnasielærer og på Twitter, hvor man kan deltage i samtalen under hashtag #GL125

Se formandens tale til GL’s 125 år jubilæum.

GL's 125 års fødselsdag i morgen

Følg GL’s 125 års jubilæumskonference på gymnasieskolen.dk, facebooksiden Gymnasielærer og på Twitter, hvor man kan deltage i samtalen under hashtag #GL125.